söndag 18 mars 2012

Allt är perfekt... eller?

Matchad av Ally Condie

De bestämmer allt.

Vem du ska ÄLSKA. Var du ska ARBETA. När du ska DÖ.

Vad händer om du blir kär i någon annan, i någon förbjuden, i någon som inte är din utvalda?
När det rätta och det sanna ställs mot varandra - och du måste välja.


Cassia är 17 år och ska nu bli tilldelad sin match. Den personen som är perfekt för henne i hennes liv. Hennes match blir Xander, hennes bästa vän och barndomskompis. Hennes värld kan inte bli bättre. Men när hon sätter in informations-chipet om Xander, även om hon känner honom så väl, i kommunikationsskärmen kommer Xanders ansikte upp. Innan hon ska gå vidare flimmrar dock snabbt ett annat ansikte förbi, Ky. De förklarar för henne att det bara var ett misstag, men Cassia kan ändå inte låta bli att undra. Är det Ky som hon egentligen borde varit matchad med?


Jag sträckläser boken! Det är min första dystopi-bok och jag slukar den snabbt. Jag kan inte sluta läsa och sidorna helt enkelt bara flyger förbi. Den är så olik alla böcker jag läst tidigare att jag blir helt tagen!

Karaktärerna i boken håller mig fast, även om Cassia är den enda jag känner att jag verkligen förstår. Xander är Cassias barndomsvän och hon vet allt om honom, men väldigt lite av denna kunskapen förmedlas egentligen till läsaren tycker jag och Xander blir lite av ett mysterium. Ky känner hon inte så bra och då lär vi känna honom tillsammans i boken, något som jag tycker funkar bra. 

Världen som Ally Condie bygger upp känns trovärdig, även om vi kanske får se början till slutet för den. Med sina lufttåg, artefakter och människor som ser allt känns världen både skrämmande och levande på samma gång. 

Det finns en scen i slutet, som drar med mig in i boken och jag känner hur jag slits itu tillsammans med personerna. Jag vill inte avslöja något, men att få läsa den scenen... sjukt bra!

Jag tycker att det här var en suverän bok, och det kommer nästan garanterat bli en som jag kommer att komma tillbaka till lite då och då. Den får en 5a i betyg av mig!

Förlag: Rabén & Sjögren  

2 kommentarer:

  1. Verkar intressant. Väldigt snygg framsida =)
    Ska nog försöka beställa den nån gång snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! :) Ska gå på bal snart, vill ha en sådan klänning! ^^

      Radera