onsdag 21 mars 2012

Brisingr

Brisingr av Christopher Paolini
Förlag: Bonnier Carlsen

En allians är hotad...
Hemligheter avslöjas...
Ett svärd danas...


Eragons och vardens kamp mot Imperiet fortsätter. Dvärgarnas konung är död och valet om vem som ska efterträda honom blir utdraget. Varden tränger längre in i Imperiet och gör fler och fler raider mot deras karavaner. Samtidigt blir Murtagh och Törne allt starkare och sökandet varifrån Galbatorix får sina krafter blir allt mer akut...


Kampen fortsätter och åter igen så känner jag att jag kan bli lite irriterad på hur barnsligt Eragon kan beté sig ibland, men åh andra sidan är han bara 16.. Det händer mycket i boken, men jag vet egentligen inte om det händer så jättemycket. Det är utdraget och väldigt noga om hur lång tid det tar för dvärgarna att välja ny kung, vilket var segt när man läste. Att Paolini beskriver händelserna så noga kan ibland bli väldigt segt.

Man får även nya upplysningar om Brom, vilket var en trevlig överraskning. Även Arya kommer fram mer i den här boken och Eragon får delar av sin hämd.

I det stora hela är även detta en bra bok, men betyget sänks då han har med så mycket detaljer att det kan bli ganska långtråkigt..

Den får 3+ från mig.

2 kommentarer:

  1. Det börjar nog bli dags för mig att ge mig på den här, men det var ju lite trist att läsa att den är lite seg. En bok på nära 800 sidor hoppas man ju att den inte är seg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är kanske inte så kul. Jag tycker fortfarande att boken va bra, men att han kanske kunde skippat lite av de mer utmålade detaljerna. Men jag tycker definitivt att du ska läsa boken! Det är ändå mycket som gör den värd att läsa, iaf 1 gång! :)

      Radera