tisdag 11 september 2012

The Girl of Fire and Thorns

Namn: The Girl of Fire and Thorns av Rae Carson
Förlag: Greenwillow Books
Serie: Fire and Thorns #1
Språk: Engelska

Handling
Elisa är 16 år, tjock och har dåligt självförtroende. Men hon är en prinsessa och ska nu giftas bort med kungen Alejandro, i hemlighet. Ingen i hans land vet om giftemålet, och Elisa känner sig allt annat än välkommen när hon anländer. Hon är den utvalda och det enda hon egentligen vet med säkerhet, är att alla är ute efter henne när det kommer fram vem hon är. Vilka kan hon lita på? Vem är det egentligen som är på rätt sida i kriget? Men nyfunna vänner måste hon finna sig i sin nya tillvaro och försöka överleva. De flesta utvalda dör unga...


Min åsikt
Bokens baksida avslöjar egentligen inte så mycket om boken, så jag köpte den utan att egentligen veta vad den handlade om. Det var ett bra köp, och jag gillade boken! Något jag gillade med Elisa var att hon verkligen inte var "krigar typen". Hon var tjock, osäker och skulle inte gå ett steg i onödan. Dock så var språket lite sådär ibland, men det kan iaf jag ha överseende med. Handlingen i sig tycker jag var spännande och det kändes inte som om jag hade läst något direkt liknande tidigare.

Som jag sagt, så gillade jag att huvudpersonen verkligen inte var en perfekt krigare som aldrig var rädd för något. Och även efter att hon genomgått ganska mycket personlig förändring, så är hon fortfarande rädd, och gör fel, och ställer till det för sig. Allt blev inte magiskt bra över en natt! Jag gillar de flesta karaktärerna, även om jag skulle vilja veta mer om vissa. Exempelvis Belén och Jacián, de är med ganska mycket i boken, men när jag läst klart, kommer jag knappt ihåg dem för att jag inte fått veta något om dem! Jag hoppas att kommande delar går djupare in i vissa personer.

Hastigheten var bra, även om det var många resor så blev det ändå aldrig segt tycker jag. Jag kommer helt klart att läsa fortsättningen (än så länge finns det 2 böcker, nr3 är på G).

Betyg
 7/10 tassar!

2 kommentarer:

  1. Blev intresserad av den här när jag fick höra att det skulle vara en tjock tjej i huvudrollen. Det är ju inte så ofta det händer. Får väl beställa hem första boken nån gång i år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag :) Får hoppas att du kommer gilla den då! :)

      Radera