torsdag 25 juli 2013

BETA

Namn: Beta av Rachel Cohn
Serie: Annex #1
Språk: engelska

Handling
Elysia föds som en tom 16åring. Inga minnen och ingen livserfarenhet, och inga känslor. Hon är en klon, ett experiment på att göra tonårskloner. Alla kloner tjänar invånarna på lyxön Demesne, ett paradis där luften gör människor så avlappnande att de inte vill jobba.

Elysia tycker att hennes nya liv är perfekt, men snart börjar hon märka att hon inte är så känslolös som hon måste låtsas vara. Får de reda på att hon är defekt, är konsekvenserna katastrofala. Hon kämpar för att vara den klonen som familjen vill ha, sammtidigt som hon märker att det finns ett stort missnöje mellan klonerna på ön. Och när hennes största chans till kärlek rycks ifrån henne så släpps alla känslor ut på samma gång. Hat, ilska och förvirring. Hon måste hitta viljan att överleva, eller bli stämplad som defekt och terminerad.

Min åsikt
Jag visste inte direkt vad jag hade att vänta när jag lånade den här boken. Hela idén med känslolösa kloner gillade jag, även om jag tyckte att det blev lite väl självklart att hon skulle ha känslor ändå och vara defekt. Hela boken kändes tyvärr lite förutsägbar och jag är ändå inte den sortens person som lyckas lista ut något alls och blir chockad av det mesta.

Elysia var en ganska intressant huvudperson, då hon kände saker, men på samma gång inte gjorde det. Iaf i början.. på slutet var det ganska uppenbart att hon kände saker och då försökte hon inte ens förneka det själv, utan bara gömma det.

Boken hade lite små tvister som gjorde den tillräckligt intressant för att läsa, men det blev tyvärr ingen bladvändare för mig. Tvisten på slutet gör dock att jag gärna läser del 2 när jag har chansen!

Betyg
 6/10 tassar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar