lördag 17 januari 2015

Bokbloggsjerka 16-19 jan

Veckans fråga från alkb: När började du läsa och varför fortsatte du att läsa så mycket som du gör?

Jag hade det ganska svårt för att lära mig läsa. Jag tror inte att jag läste ordentligt förrän jag gick i trean. Nu när jag är vuxen och faktiskt har en dyslexi-diagnos så är det ganska logiskt, men under hela min skolgång så fick jag kämpa med läsningen.

Men jag började läsa hästböcker när jag var ungefär 9år, och sedan har jag helt enkelt aldrig slutat. Större delen av min tonår spenderades med näsan i en bok. Att fly iväg till ett ställe där allt är så mycket mer spännande än vad det är här! Livet är alldeles för trist ibland! Nu läser jag mest ungdomsböcker i fantasy eller sci-fi genren, eller bara allmänt allt som har något övernaturligt i dem.

googlat "fantasy"

13 kommentarer:

  1. Visst är det skönt och spännande att kunna försvinna in i en annan värld ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Det är helt klart anledningen till att jag läser! :)

      Radera
  2. Att fly till andra spännande världar är underbart! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Det kan hända så mycket där som inte kan hända i vår värld! :)

      Radera
  3. Det är skönt att slippa omvärlden ett tag och försjunka i en bra bok! :)

    SvaraRadera
  4. Man kan hitta så fantastiska upplevelser i böcker :)

    SvaraRadera
  5. Nåt av det bästa som finns är att försvinna in i en bra bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Speciellt när man hittar en som är riktigt bra! :D

      Radera
  6. Starkt av dig att läsa så mycket med dyslexi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Så länge som jag läser i min egen takt så är det inga problem :)

      Radera
  7. Böcker är perfekta som verklighetsflykt, så funkade de för mig med när jag var barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tyvärr känns det lite trist ibland att man känner att man vill "fly".. men det är helt enkelt inte spännande på rätt sätt i den här världen! :D haha

      Radera