torsdag 22 september 2016

Den där fantasyn

När jag är på mitt extrajobb i bokhandeln så händer det faktiskt ganska ofta att folk svarar "jag läser inte fantasy" när man föreslår en bok och råkar nämna ordet "fantasy". Varför är det egentligen så? Personligen älskar jag fantasy! Men jag tror helt ärligt att jag har kommit på en sak som många har missat, nämligen att det inte behöver vara high fantasy för att klassas som fantasy. Jag tror att de flesta bara tänker "nej, inga drakar och demoner här inte" och bara stänger av. Men jag fick höra en sak på Litteraturrundan när jag var på en föreläsning, och jag kommer att minnas det väldigt länge!

Så nästa gång någon säger att de inte läser fantasy, så ska jag fråga dem hur man inte kan tycka om Astrid Lindgren?! För tro det eller ej, men både Pippi, Karlsson på taket och Bröderna Lejonhjärta är faktiskt fantasy! Det är ganska självklart när man tänker på det, men det är just det, man tänker inte på det! Jag tror att många bara vill kalla hennes berättelser för "sagor", men även sagor har ju en genre.

Så nu, så ska jag fortsätta att älska min fantasy och hoppas att jag kanske kan omvända i alla fall en person som tidigare tänkt att de inte gillar det!

Image result for astrid lindgren bröderna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar