tisdag 1 augusti 2017

Författarintervju - Sara Önnebo

Du har gett ut sammanlagt blivit 7 böcker inom olika genres, kan du berätta lite om dem?
Två av böckerna, ”Oli reser till Barcelona” och ”Oli & Laia reser till London”, är korta reseböcker för barn med lite tips på aktiviteter och ord på spanska/engelska. Jag har själv bott med små barn i både London och Barcelona så det är där idén kommer ifrån.

Sedan är det två ”hitte-på” sagor, ”Laia-Majas sommarlov” och ”Morrdjuren finner lycka”, där inspirationen kommer från somrarna i min farfars torp i Östergötland, finska folksagor och den gråa vintern i Skåne där jag bor med min familj just nu.

”Liv och död i London” är en ungdomsroman som utspelar sig i London där en del av dialogen är på engelska. I den får läsaren träffa på en del av de härliga och galna människor som jag själv har träffat på mina resor och år utomlands.

Idén till Tulisaari-trilogin fick jag när vi var och hälsade på mannens familj i Österbotten. Jag tyckte det var en intressant miljö att använda sig av i en spänningsroman. Sedan dess har jag fått fler uppslag från ett gammalt vackert timmerhus som vi håller på att renovera.

När började du skriva på din första bok och hur lång tid tog det innan den blev klar?
Jag började skriva på min första bok när jag var mamma-”ledig”. Det var en barnbok så det gick ganska fort, illustrationerna tog längre tid. Sedan var steget inte så långt till att skriva romaner. Jag blev färdig med två barnböcker och en roman under första året jag var hemma med min dotter

Du är nu aktuell med Vargen i Tulisaari, del 2 i en trilogi. Varför valde du att skriva just en trilogi?
I den fösta delen, ”Vad hände i Tulisaari?”, lade ner ganska mycket energi på att skapa det lilla samhället Tulisaari (namnet är lånat men samhället är påhittat). Jag ville stanna kvar där ett tag till och tyckte att Tulisaari-trilogin lät bra, därför fick det bli tre delar. Just nu håller jag på med den sista delen, ”Tystnaden i Tulisaari”.

Kan du berätta lite om hur din process ser ut när du skriver?
Jag brukar se antingen slutet eller en av huvudscenerna klart framför mig. Idéerna kommer ofta oväntat. Som till exempel när vi satt i mina svärföräldrars rök-bastu. Det finns ett kapitel som utspelar sig i en rök-bastu i ”Vad hände i Tulisaari?”. Det blev berättelsens utgångspunkt i skrivandet. Sedan tänker jag på vem karaktärerna är, varför de handlar som de gör, hur de har hamnat i den situationen och hur de ska agera för att ta berättelsen vidare.

Har du några speciella teman som du kommer tillbaka till i dina böcker?
Inte medvetet men man kan säkert se en del likheter om man har läst alla mina romaner. Jag tycker om att ta mina karaktärer till en miljö som är främmande för dem och se vad som händer.

När på dygnet får du mest gjort och var skriver du helst?
Jag skriver bäst och är mest kreativ innan lunch, gärna tidigt på morgonen. Skriver gärna hemma i lugn och ro eller på något café där det vimlar av folk, beror på var i skrivandet jag befinner mig.

Vad är det bästa/sämsta med att skriva och vara författare?
Det bästa är att få använda sin fantasi för att skapa berättelser som (förhoppningsvis) ger läsarna en stunds underhållande och spännande läsning. Jag gillar också att det är ett flexibelt arbete, både när det gäller tid och plats. Dessutom är det en häftig kombination av att sitta och grunna för sig själv och vara ute och träffa läsare och andra författare. Det sämsta är väl i så fall att det är svårt att försörja sig på att vara författare.

Du har valt att ge ut dina böcker själv, vad gjorde att du tog det beslutet?
När jag började skriva läste jag en hel del amerikanska bloggar om egenutgivning och ”indie authors”. Jag tyckte det lät intressant och bestämde mig för att ta saken i egna händer istället för att vänta månader, eller år, på att (kanske) bli utgiven på ett förlag.

Jag har lärt mig otroligt mycket. Inte bara att skriva en roman från början till slut utan att tappa fokus, utan också om prissättning, tryckkostnader, marknadsföring och omslagsdesign. Jag ser fram emot att använda mig av den kunskapen när jag publicerar nya romaner samt uppdaterar mina existerande böcker!

Vad har du för drömmar och mål för ditt författarskap?
En dröm är att kunna vara författare på heltid.

Hur ser det ut framåt? Har du några nya projekt på g?
För tillfället är jag ungefär halvvägs genom sista delen av Tulisaari-trilogin samtidigt som jag håller på att översätta den första delen till engelska.

Och till sist, vad är ditt bästa råd till någon som vill bli författare?
Läs mycket! Läs böcker inom olika genres, även om det inte är vad du själv vill skriva. Utforska dina omgivningar för inspiration, res, besök museer eller spendera en eftermiddag på ett café och titta på folk som går förbi. Skriv mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar