måndag 9 januari 2012

Mer än ögat ser


"Aislinn har alltid önskat att hon var som alla andra. Att hon slapp se den osynliga världen befolkad av älvor, både vackra och grymma. Men det blir svårare och svårare för henne att hålla sig undan, och mot sin vilja dras hon in i deras skrämmande, kalla värld. 
Nu uppvaktas hon av två män: Den undersköne alvkungen, Keenan, som vill se henne som sin brud och Seth, en vanlig kille som alltid accepterat henne som hon är. Keenan är svår att stå emot och Aislinn tvekar inför Seth, deras vänskap betyder så mycket. 
Aislinn står inför sitt livs svåraste val: Om hon väljer den vackre Keenan förlorar hon inte bara sin dödlighet, hon förlorar också den hon egentligen älskar..."

Jag har läst ”Mer än ögat ser” som är skriven av Melissa Marr.
Boken är väldigt speciell och jag känner att jag inte fastnar för Aislinn som person. Utan jag känner att hon mest bara är irriterande, velig och allmänt jobbig. Författaren lyckas inte beskriva Keenan så attraherande som Aislinn uppenbarligen tycker att han är. Boken utspelar sig i stadsmiljö med förklaringar lite här och där om hus, parker, skolan och div platser i staden. Detta är dock inget man kommer ihåg så mycket av efteråt. Hela boken känns väldigt grå och förvirrade då författaren hoppar mellan olika personer och man kan ibland lästa en hel sida innan man kommer på vems synvinkel det är ifrån. Karaktären jag fastnade mest för var Donia(en flicka som tidigare blivit utvald av Keenan och nu har som jobb att försöka få flickorna att inte falla för honom). För att hon är självständigt och gör det hon tror är rätt även om hon är rädd. Författaren lyckas förklara henne bra och jag kommer in i henne mer som person än vad jag gör med Aislinn.
Jag tycker att boken slutar lite konstigt och inte alls som jag förväntat mig. Lyckliga slut brukar det ändå bli, men jag är osäker på om jag tycker att det blev det i den här boken. Exempelvis skulle jag också vilja veta hur det gick för mormodern som blev skadad tidigare i boken.
I det stora hela tycker jag boken är helt okej men ganska mysko. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag skulle rekommendera den till andra.  


Denna recension är skriven av min lillasyster, Bella. Jag kommer att lägga upp lite recensioner från henne ibland här på min blogg. Jag har även själv läst denna bok och håller med i hennes åsikter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar