måndag 27 februari 2012

Bokrean!

Jag hade aldrig tid att ta mig till någon affär och göra en raid under bokrean. Men det blev en liten sväng på nätet och idag kom mina två böcker hem (dock bara en från rean).


Bröderna Grimms Sagovärld av Andréa Räder och Hungerspelen triologin av Suzanne Collins.

Jag har varit intresserad av sagor ganska länge, men intresset sköt i höjden när jag började kolla på serien "Once upon a time" på 5an. Efter bara några avsnitt så kände jag att jag ville läsa de ursprungliga sagorna! Jag kände att jag egentligen inte kunde dem, om man nu räknar bort det som Disney-filmer har lärt mig under min upväxt. Jag vet ju sedan tidigare att Disneys tolkningar är betydligt mer barnvänliga än de urprungliga berättelserna.
Hade tänkt att jag skulle läsa 1-2 sagor i veckan och lägga upp ett litet omdömme här på bloggen.

Hungerspelen var boken som jag köpte på rean. En riktig tegelsten med sina 950 sidor och jag känner redan nu att jag måste säga till mig själv att det faktiskt är 3st böcker, annars kommer jag nog vända mig om och fly så långt bort jag kan!
Efter att många bloggar har skrivit om den här boken/böckerna så tänkte jag att jag bara måste hinna med att läsa första boken innan jag och en kompis ska gå och se filmen. Bra eller dåligt..? Det återstår att se.

Några bloggar som skrivit om Hungerspelen: Eli läser och skriver, Böcker jag läser, Fiktiviteter, the curious case of the books

2 kommentarer:

  1. Jag tror du kommer gilla Hungerspelen och jag tycker definitivt att du ska läsa boken först! Så bra kan de inte ha gjort filmen :)

    För övrigt måste jag tipsa dig om en grej just när det gäller Grimm, angående att du vill läsa de ursprungliga sagorna. Jag älskar också sagor och har läst väldigt mycket i ämnet - och just Grimms sagor finns i en otalig uppsjö upplagor, de flesta är inte alls ursprungliga utan rejält reviderade. Anledningen är väl att man vill att barn också ska kunna läsa dem, men de flesta Grimm-sagor är ju inte barnvänliga! Kolla i din bok, längst fram eller längst bak, om det står "reviderad" eller "omarbetad" eller liknande. De som verkligen är original har ofta det utskrivet, som "ej bearbetad upplaga" eller liknande. Det är verkligen värt det att få tag i en bok med originalsagor :)

    (Och det här kanske du visste redan men jag kan inte låta bli eftersom jag gillar sagorna så mycket :) )

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för tipset ang. att kolla om de är omarbetade, det visste jag faktiskt inte att det stod i böckerna. Kunde dock inte hitta något sådant i min, och det första jag gjorde när jag fick boken var att kolla upp sagan om Askungen.. då jag vet att den är mycket blodigare än Disneys version. Det verkar (i alla fall vad jag kunde hitta) som att boken innehåller orginalsagorna :) men som sagt, tack för tipset!

    SvaraRadera