torsdag 5 april 2012

Revolt

Revolt av Suzanne Collins

orginaltitel: Mockingjay
förlag: Bonnier Carlsen

Risk för spoilers om Hungerspelen och Fatta eld!

Upproren sprider sig i distrikten och det ser ut som att huvudstaden snart är utan förnödenheterna som den behöver. Katniss käpar för att hålla ihop sig själv och visa sig stark för folket runt omkring sig. Men ska hon ta på sig rollen som upprorets symbol och leda människorna i de kommande hänsynslösa striderna?


Även i denna boken är jag helt fast. Handlingen går framåt och jag gillar hållet som handlingen går åt. Slutstrid, here we come!

Karaktärerna i den här boken är fler och många nya kommer in. Det finns några som jag inte gillar alls, exempelvis Coin. Jag fick känslan från början att hon var desperat nog att göra saker som inte var okej för att få det som hon vill. En ny som jag gillade var Boggs. Han kunde vara bestämd när han behövde, men kunde även överse med saker när männsikor gjort fel. Han kändes som en levande person.

Slutet var däremot en besvikelse. Efter att ha tagit sig igenom 920 sid (sammanlagt i de tre böckerna) förväntade jag mig en slutstrid på liv och död där de goda givetvis skulle segra. Så blev det inte. Istället leder allt upp till en händelse med fallskärmar (ni som läst boken vet vilken jag menar) och sedan tycker jag att allt stendör. De sista 30 sid kändes det som att författaren bara ville ha slut på historien och allt blir bara jätteförvirrande. Jag gillade det inte alls.

Därför har jag beslutat att ge boken 2st betyg. En 4a för första delen i boken, och 2,5a för slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar