lördag 19 maj 2012

Dag 5

Day 05 - A book that makes you happy.

Ja.. den här var lite klurig faktiskt. När jag kollar i bokhyllan just nu, så tror jag faktiskt inte att jag har någon sådan här. Så jag har tänkt väldigt mycket på böcker jag har läst tidigare, men som jag kanske inte äger, eller som ligger hemma på vinden i mitt barndomshem.

En bok som jag fortfarande minns, även om det är MINST 10år sedan jag läste den.. Holiday, inte som andra hästar
Ledsen för den dåliga bilden, men jag hittade ingen annan! Den här boken ligger nerpackad i en låda hemma på vinden. Det var en av de första Pollux-böckerna som jag läste och jag minns att jag läste om den minst en gång om året under alla de år som mitt galna hästintresse fanns.

Hittade den här texten efter lite googlande: 12åriga Middie är slarvig, tanklös, barnslig och alltid i vägen. Dessutom tycks allt hon gör bli rena katastrofen. Det tycker i alla fall Middie själv. Middie är sladdbarn och är övertygad om att ingen egentligen vill ha henne. Hon har två önskningar; att få en egen häst och att göra så att mamma och pappa blir stolta över henne. När Holiday dyker upp i Middies liv, får hon chansen. För är det något Middie kan så är det hästar. Middie vill vinna hopptävlingen, och det vill hon göra med Holiday som hon blir kär i i första ögonkasten. Men det vackra fuxfärgade fullblodet är inte som andra hästar. Han är nervös och opålitlig, ja rent av farlig. Men det dröjer inte länge förrän Middie upptäcker vad som egentligen är fel med hennes älskade häst. Han är döv!

 Jag älskar fortfarande hästar, men livet styr åt lite andra håll just nu. Snart hoppas jag att jag ska kunna njuta av hästarnas sällskap igen! Tills dess ska jag nog tillbringa sommaren med att läsa igenom en massa Pollux-böcker som jag har hemma!

1 kommentar: