torsdag 17 maj 2012

Grimm 5

Idag har jag läst Törnrosa. Det är faktiskt en berättelse som jag läst/hört tidigare, även om jag aldrig har sett filmen. Det var en mycket kort saga, bara 3 sid.

En snabb sammanfattning: En kung och en drottning får efter en mycket lång längtan en liten dotter. Kunden ställer till med en stor fest för att fira, men eftersom han bara har 12st guldtallrikar bjöd han bara in 12 av de 13 feer som fanns i landet. På festen kommer den 13e fen och la en förbannelse över flickan. På hennes 15e födelsedag skulle hon sticka sig på en slända och falla död ner. Den sista fen lyckades ändra förtrollningen så att Törnrosa skulle sova i 100år istället för att dö. Och på Törnrosas födelsedag sticker hon sig och faller i sömn, tillsammans med hela hovet.

Efter 100år kommerdet en prins till slottet och finner alla sovandes. Han går från rum till rum tills han hittar Törnrosa, han ger henne en kyss och hon vaknar upp. De gifte sig och levde lyckliga i alla sina dagar.


Men jag funderar på en sak när jag läser det här.. prinsen hörde rykten om en sovande prinsessa och bestämmer sig för att leta upp henne. Fine, det kan jag gå med på. Men HUR kan Törnrosa INTE få panik när hon (fortfarande 15år) vaknar upp av att någon främmande man kysser henne?! Jag vet att det är en saga, men just den biten känns för mig mer orealistisk än "sova i 100år"-biten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar