onsdag 23 januari 2013

Percy Jackson and the Olympians


I det här inlägget kommer jag att publicera 5 minirecensioner av serien Percy Jackson and the Olympians! Klicka på länken för att komma till bokens Goodread sida, eller namnet för att komma till Adlibris.

Tänk på att del 2 och framåt kan innehålla spoilers!

Goodreads
Namn: The Lightning Thief av Rick Riordan
Serie: Percy Jackson and the Olympians #1
Språk: Engelska

I den första boken så är Percy väldigt ung, men även väldigt envis och vet vad som är rätt och fel. Han får en ny vänn i Annabeth, som är den som får hålla honom i liv. Med en ADHD-diagnos följer också en ganska stor dos av oförsiktighet och jag känner att jag kan störa mig lite på hur lite Percy faktiskt tänker igenom saker ibland. Men det väger Annabeth upp med att tänka igenom allt mycket noga innan hon gör något. Det är spänning från början till slut och jag känner att det verkligen inte gör något att jag är 24år när jag läser den, även om det märks ibland att den är skriven till en betydligt yngre publik. Gudarna presenteras en i taget med beskrivningar som gör det lätt att skilja på dem, något som jag gillar!



Goodreads
Namn: The Sea of Monsters av Rick Riordan
Serie: Percy Jackson and the Olympians #2
Språk: Engelska

Andra boken flyger på i samma tempo som den första. Mycket action och väldigt sällan en lugn stund i Percy's huvud. Han tampas mycket med känslorna för Tyson, och jag tycker ibland att han bara är fånig (men det kan vara en åldersgrej, han är ju bara 13år). De beger sig ut för att hitta Grover och det "gyllene skinnet" som behövs för att rädda Halvblods-lägret från undergång, och hamnar självklart i en massa trubbel igen. Även i den här boken är det väldigt tydligt att Annabeth är hjärnan och att Percy övervinner sina svårigheter helt enkelt för att han vill! Andra boken är precis lika bra som den första och här kommer även Clarisse och får en större och mer betydande roll.



Goodreads
Namn: The Titan's Curse av Rick Riordan
Serie: Percy Jackson and the Olympians #3
Språk: Engelska

I den här boken börjar det bli lite mer allvar och hotet från titanen Kronos blir allt större. Ytterligare två halvgudar kommer in och Percy lyckas skaffa sig en kraftfull ovänn. Percy håller på att växa upp och jag funderar för mig själv om killar verkligen är så trögtänkta som han är när det kommer till tjejer? Boken är precis lika bra skriven som de tidigare delarna och jag har svårt för att släppa den när jag väl har börjat.



Goodreads
Namn: The Battle of the Labyrinth av Rick Riordan
Serie: Percy Jackson and the Olympians #4
Språk: Engelska

Nu börjar vi verkligen komma in i den komplicerade världen när det kommer till hur gudarnas hem förflyttas med den västerländska världen. Labyrinten som finns under hela USA och som tar dig från ena sidan till den andra i ett naffs, facinerar mig. Men jag lyckas aldrig riktigt förstå hur det hänger ihop.. men det kanske bara är jag som är lite efter. Nu börjar saker och ting falla på plats och spänningen stiger. Jag finner mig själv med att tänka på boken när jag jobbar och önska att jag kunde läsa den i ett sträck!



Goodreads
Namn: The Last Olympian av Rick Riordan
Serie: Percy Jackson and the Olympians #5
Språk: Engelska

Den sista boken i serien, som jag tog upp med lite sorg i hjärtat. Nu var slutstriden rakt över dem och halvgudarna får ta beslutet att skudda Olympus från Kronos då gudarna bekämpar en annan Titan. Jag har vid flera tillfällen i denna boken lust att ta en stekpanna och slå i huvudet på någon av gudarna, så uppblåsta man kan bli! Lyckligtvis så håller våra halvgudar huvudena kalla och lyckas komma på den ena bra idén efter den andra, även om det går illa för vissa av dem. Slutet kommer och jag är (för en gångs skull) faktiskt inte besviken på den sista striden.


Alla böcker var väldigt bra och jag har på Goodreads gett alla samma betyg, så de får de här på bloggen också!

 8/10 tassar!

2 kommentarer:

  1. Jag gillar den här serien. Har dock inte orkat läsa första boken, men förstått att den skiljer sig en del från filmen.Nu har jag abra sista boken kvar att läsa, och det blir förhoppningsvis snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, filmen och boken är helt olika! Därför är jag lite nervös nu när 2a boken kommer på film i höst :)

      Radera