fredag 10 maj 2013

läsa vs. skriva

Nej, det här inlägget kommer inte handla om vilket jag gillar mest.. för det skulle jag ändå inte kunna bestämma mig för! Det här inlägget kommer att handla om det jag läser vs. det jag skriver!

För er som följer min blogg, så vet ni redan att jag är med i en tävling som gick ut på att skriva baksidan till en bok som du skriver eller vill skriva. En annan del var också att välja ut din favoritbaksida, och motivera varför du gillade den.

Den första delen hade jag inte problem med alls. Jag fick ganska snabbt ihop ett par baksidor till ett par olika berättelser, och mitt största problem var vilken av dem jag skulle välja (trodde jag!). Del två visade sig vara lite klurigare. Mycket för att jag just nu befinner mig i USA, och alla mina böcker är i Sverige, så jag kunde inte direkt bara sätta mig vid bokhyllan och börja leta. Nästan alla böcker som jag läser nu kommer från biblan, vilket gör att jag inte direkt har några här häller. Så, det blev upp på Goodreads och Adlibris och läsa och hoppas att det faktiskt kommer att räknas!

Jag konstaterade att jag gillar när man får en snabb presentation av huvudpersonen och hur hen är. Sedan ska det hintas lite om den kommande katastrofen/problemet/totaltuppochnervändandeavpersonensliv-händelse och sedan avslutas med en riktigt kliché fråga, typ "kommer hen att klara det?", "kommer hen att upptäcka vad som är viktigt innan det är för sent?" osv.

MEN... det finns alltid ett "men", eller hur? När jag själv skriver, så håller jag mig inte alls till det här! Jag vet inte varför, men det är inte ens i närheten av sådär jag själv skrev mina baksidor. När jag insåg detta, så försökte jag mig på att skriva nya baksidor (raderar väääääldigt sällan text, skriver ny istället) som följde "mina egna ramar" för vad jag gillar. Och det gick verkligen inte alls!! Mina spännande YA-böcker blev till mesiga, halvhjärtade barnböcker som kanske skulle gillas av en 8-åring! (Inget fel med barnböcker! Men det var ju inte det jag ville ha.)

Varför blev det så helt plötsligt? Jag försökte verkligen flera gånger, med flera olika baksidor, men resultatet blev det samma. Så, är det någon där ute i vida världen som har något tips för att få till bra baksidor? Är det någon som någonsin stött på samma problem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar