lördag 31 januari 2015

Bra eller inte?

Ja, den här helgen är jag i Göteborg på konferens med ett av mina jobb. Alltid lite kul att komma iväg hemifrån lite, speciellt när man åker till en stad där sci-fi bokhandeln finns! MEN, på min promenad dit så såg jag något som jag inte visste om jag skulle bli glad eller riktigt ledsen över.
Det här såg jag:


Och jag vet helt enkelt inte vad jag tycker om detta. Jag gick aldrig in i affären, för jag kände mig alldeles för arg/ledsen/förvirrad för det, så jag vet egentligen inte vad för böcker som såldes där inne (jag hoppas att det är "gamla" böcker som fått en ny chans). Men jag fick ändå känslan av att böcker var bara "slit och släng" som inte var värt att betala pengar för. Att författarnas jobb inte var värt det som böckerna kostar i "en vanlig" affär? För jag antar att en bok som säljs där inte direkt ger någon vinst till författaren..

Räcker det inte att bokhandlarna måste försöka konkurrera med nätbokhandlarna som pressar ner priserna så att de själva inte går med någon vinst?!* Måste de nu också konkurrera med sådana butiker? Hur går den butiken ens runt?!

Nej, som sagt. Det gjorde mig arg och förvirrad. Böcker är värda mer än så. En författare gör ett jobb och de förtjänar att faktiskt få betalt för det. Och om ni nu har läst allt det här, ber om ursäkt för mitt gnällinlägg. Ha en fortsatt trevlig helg!

* hört någonstans, vet ej faktagraden i det..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar