tisdag 24 maj 2016

Funderingar om sociala författare

Sedan jag skaffade Instagram till bloggen har jag börjat fundera mycket på det här med marknadsföring. Jag vet, det låter überseriöst och då jag inte ens har någon bok att marknadsföra så låter det kanske konstigt. Men när jag sitter och läser olika författares inlägg, så kan jag inte sluta att fundera på det. Jag har läst på många ställen nu att när du släpper en bok så ska du nästan marknadsföra dig själv mer än själva boken.

Vissa av dem jag följer har bara sina privata konton som blandar både vardag och skrivande och vissa har ett författarkonto som enbart handlar om deras skrivande. På bloggens Instagram lägger jag nu upp bokrelaterade bilder som kanske inte direkt "räcker" eller jag har tid att skriva inlägg om på bloggen, ett kul komplement tycker jag. Men frågan är om jag kanske ska hålla mig till min privata och bloggens, eller om jag ska skaffa ytterligare en när jag väl faktiskt har en bok publicerad? En författar-Instagram helt enkelt. Det är inget jag måste bestämma mig för nu direkt, men det är mycket som man kanske måste tänka på när man väl får den där boken publicerad och ska försöka slå sig ut i stora författarvärlden.


2 kommentarer:

  1. Tack :) Har verkligen mycket att ta igen när det gäller bloggande, både att läsa och skriva.

    Det där är något som jag också funderar mycket på, speciellt på sista tiden. Facebook, Twitter, instagram, författarhemsida, förlagshemsida.... det är nog tur att man inte måste bestämma sig än, och det går ju fixa lite i taget om och när det blir aktuellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns ju hur mycket som helst som man kan(ska?) fixa!! Men som du sa, det kan man ju ta lite i taget senare :)

      Radera