söndag 18 september 2016

Litteraturrundan i Växjö, del 2

Nu  var det dags att skriva om alla fantastiska föreläsningar som jag var på igår!

Först ut på programmet var Kim M Kimselius som berättade om hennes väg till att publicera sin första bok och hur det gått för henne sedan dess.

Kim har gett ut över 40 böcker sedan hennes debut med Tillbaka till Pompeji och hon har läsare från 7-98år (vad hon vet). Föreläsningen var öppen och ärlig med succéer och motgångar och lite om hur hon ser på livet som författare. Om man går på hennes föreläsningar får man också reda på en hemlighet, något som jag självklart inte får avslöja här. Hon jobbar nu med att skriva nya böcker (självklart!) och med att hålla föreläsningar och skrivarkurser. 

Kim var en otroligt öppen och trevlig person att prata med och svarade glatt på alla frågor. En rolig och intressant fakta om Kim, är att hon för tillfället har ungefär 50 påbörjade berättelser på datorn! Wow säger jag bara! Jag ska helt klart försöka att gå på fler föreläsningar av Kim om jag någon gång får chansen! Här hittar ni till hennes hemsida!

Nästa föreläsning var från Frida Jönsson, museipedagog och etolog på Kulturparken Småland. Hon pratade om olika väsen som man trodde på här i Sverige förr i tiden. 



Det var väldigt spännande och jag tycker verkligen att det är roligt med gamla berättelser. Jag växte själv upp med att man på julafton skulle gå upp i ladugården och lämna gröt med en stor klick smör i till gårdstomten, något som hon även berättade om igår. Utöver tomtar pratade hon även om Småfolket som bor under golvet i huset och gav dig otur om du var elak emot dem genom att ex. gå på trösklarna, som var taket till deras hus. Jättar, eller Storätare, var ett ämne och även Troll. Hon berättade en intressant historia om en man som blev "bergtagen" av trollen och sedan räddades, men aldrig blev sig lik igen och sedan reste till Amerika.

Till sist så avslutade hon med att berätta om Drakar. "Tyvärr" inte den typen av drakar som jag gillar, utan de som fanns i tron förr. De var som tjocka ormar, ungefär som ett lår och hade en man som liknade en hästs. De flög nära trädtopparna och vaktade sina skatter.

Efter Frida var det dags för Sagoakademien och de berättade om hur de gör när de fixar med sina kort. Gruppen består av Victoria och Beata som använder enkla medel för att skapa otroligt häftiga och snygga bilder! De tar flera olika bilder och sedan lägger ihop dem, lager för lager, med hjälp av Photoshop.



De kallar metoden de använder för Iscensatt fotografi. Istället för att fånga ett speciellt tillfälle, så skapar de det själva. Med hjälp av enkla medel skapar de en otrolig stämning i sina bilder. 


De gav oss 5 tips som jag tänkte dela med mig av lite kort här. 
  1. Förbered dig - skissa/anteckna vad du vill ha på bilden. Leta upp en passande miljö. Använd dig av både rekvisita och kostym.
  2. Tänk utanför boxen - lek runt med inställningarna i kameran. Ändra vitbalansen, fota innan/efter solnedgången, natt-fota på dagen.
  3. Ensam är produktiv - använd dig själv som modell. Inga team behövs = lättare att verkligen komma ut när du inte behöver anpassa ditt schema. Kamera, stativ och Fjärrutlösare. Experimentera kravlöst.
  4. Skapa ögonblicket - allt behöver inte vara perfekt direkt. 
  5. Mörkerrum utan gränser - flera delar i samma bild. Dra i bakgrunden, förstora eller förminska. 



 De är även kursledare på moderskeppetguld.

Här sitter de vid sitt bord med alla fina bilder!

Efter den här inspirerande föreläsningen tog jag en paus och åt lite lunch. Det jag missade då var Sofis Sagokoja där hon läste sin bok Prinsen och Prinsessan och Den Vilda Frukosten. Efter pausen blev det snabbt ner till föreläsning igen där Aengeln Englund skulle prata om att Att skapa världar. Aengeln har skrivit boken Gainea och är med och driver Andra Världar.


Han började med att prata om vad fantasy är och ha en liten diskussion om "de där människorna" (mina ord) som säger helt säkert att "jag läser inte fantasy". Tror du någonsin de läst något av Astrid Lindgren? Väldigt intressant diskussion. Exempelvis kom vi in på Star Wars och att världarna där är otroligt dåliga. Vilka världar består egentligen enbart av öken, av is eller enbart av vatten? 


Sedan gick vi vidare till att prata om regler i världarna och hur viktigt det är att följa dem. Och sedan att man ska bryta dem! Helt logiskt... not. Men i alla fall. Reglerna man sätter upp måste vara rimliga. 
  1. Skriv fler regler än vad som behövs
  2. Bryt mot reglerna (What?!)
  3. När du bryter mot dem, fundera på hur du presenterar saker i boken. Personen som har berättat om regeln kan faktiskt ha fel om den.  


Väldigt intressant som sagt!

Efter det här kunde man göra en egen bok tillsammans med farbror Yudas (Jakob Alfredsson) och morbror Oa (Johan Ragnarsson) från Krystplatt Kacsnutt. Dock var det en av sakerna jag hoppade över för att kunna gå runt och kolla bland alla böckerna och prata med författarna!

Det var som sagt en otroligt bra dag och jag ser redan fram emot nästa år! Jag ska även lägga upp en bild på vad jag fick med mig hem sedan också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar