fredag 28 oktober 2016

Bokidéer är svårt, eller?

Jag har sagt att ett inlägg i veckan ska handla om skrivande, och idag hade jag tänkt skriva lite om idéer. Jag är inte ännu en publicerad författare, men ändå så har jag fått frågan "Hur kommer du på allt?". Det är enkelt att svara att "det bara kommer", men det stämmer inte alltid. Det manuset som jag skriver på nu vet jag faktiskt inte när jag fick idén till. Den har utvecklats sedan jag gick på gymnasiet. Nu är jag iaf på manus två och har kommit lite mer än halvvägs med det, vilket är kul.

När jag bodde i USA så tyckte jag ett tag att jag drack alldeles för mycket latte på dagarna. Så jag kom på en regel för mig själv. Varje gång jag dricker en latte, så ska jag skriva ner 3st bokidéer. Till min hjälp hade jag det här fina "blocket". Den är 11x7,5cm stor och passar perfekt att ha med sig i handväskan.


Det intressanta med den här taktiken var att jag faktiskt fick väldigt mycket lättare för att komma på olika historier. Det kunde vara allt från fantasy-berättelser till seriösa romaner om uteliggare. Första gången jag satte mig ner efter att jag börjat men min nya regel så tog det mig hela latten och lite till att faktiskt komma på något alls. Men det blev väldigt mycket lättare och jag kom på mig själv med att helt plötsligt komma på nya idéer när jag bara var ute och gick.

Mina tankar kring det här är att det faktiskt går att träna upp hur "bra" man är på att fantisera. Det går att träna upp sin förmåga att se historier överallt. Lite jobbigt för min familj kanske, de lär nog hamna i mina böcker allihopa förr eller senare. Men än så länge är ingen med iaf.

Men hur tror ni att det är? Jag har fått höra från annat håll att antingen har man fantasi eller så har man det inte. Men jag tror faktiskt inte det. Jag tror att det snarare är något som man faktiskt kan träna upp och när det väl är igång så flyter det bara på och historier kommer oftare än man hinner skriva ner dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar