torsdag 3 november 2016

Det där med respons

Idag är jag sjuk och hemma från jobbet, så då passar jag på att skriva lite här istället. Jag läser just nu en kurs på LTU, enbart för att det är kul. Kreativt skrivande 3. I den kursen skriver vi på ett längre manus, vi reflekterar över lite kurslitteratur och vi ska lägga upp en plan för att marknadsföra oss själva senare i vår.

Just nu har vi precis lämnat in vår 20%-inlämning av manuset och ska då även ge respons till de andra som är i vår grupp. Min grupp består av 5 personer och det är en ganska salig blandning av genres i den, vilket är lite kul. En stor utmaning nu blir ju dock att lämna (och få respons) och hur man ska hantera den.

Jag har funderat mycket över den dramaturgiska kurvan i min berättelse och insett att jag måste göra lite förändringar, speciellt i början. Det här var även något av det första som min handledare sa till mig nu. Det känns lite jobbigt att höra någon som är så bra faktiskt sitta och "klanka ner" på mitt manus och på vissa delar har jag bara lust att slänga tillbaka ett svar med "det är faktiskt bara ett första utkast!". Men det gör jag naturligtvis inte. Han har rätt och han försöker bara hjälpa mig att utvecklas. Så, därför reflekterade jag över det han sa och satte mig sedan och ritade upp en kurva där jag försökte se hur mitt manus låg till.



Så här blev det. Det översta är min tidslinje och den understa blev kurvan. Det är ganska mycket i början som jag kan/ska plocka bort för att korta ner den biten. Sedan måste jag nog fortsätta lite längre än vad jag kanske hade tänkt från början. Jag hade tänkt avsluta med en väldig cliffhager, men inser att det som händer efter nog kanske till och med blir bättre.

Det är alltid lite intressant att jobba med manuset utifrån den här synvinkeln. Tidslinjen jag hade från början var inte alls så här detaljerad, men jag insåg att jag behövde fler detaljer i den efter ett tag. Och det känns lite som att det här är själva poängen med respons från olika människor. Att man ska ta ett steg tillbaka och kolla på det med lite nya ögon.

En annan liten "lustig" sak som kommer fram när man får respons från olika människor är att det verkligen är helt olika vad folk gillar. Alla fick samma frågor, och jag har i princip fått olika svar från alla. Någon tycker absolut att det förklaras bra, andra inte alls och en tredje är bara förvirrad över vad som händer. Något som handledaren sa "Absolut nej" till tyckte två av de i gruppen skulle fungera jättebra med mitt sätt att skriva. Det blir lite förvirrat också ibland, så nu gäller det att sålla på vad jag egentligen ska ändra och inte.

Så, nu blir det till att fortsätta skriva och hoppas att jag kan ta med mig de kommentarer jag fick. Mina nya dialoger kommer att bli fantastiska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar