söndag 13 november 2016

Karaktärer och Flow

Då det inte blev något inlägg i torsdags ang. skrivande så kommer det idag istället. I en av våra tidigare uppgifter skulle vi skriva ett inlägg om kurslitteraturen och ett ämne som de berörde. Jag valde då att på en av dem att skriva om Flow, då det är något som väldigt sällan händer. Flyt, är en sak. Flow är en helt annan.

När man har flyt så skriver man på med handlingen och den plan man har. Karaktärerna gör som man vill och man kommer framåt med en ganska bra hastighet. Det är en riktigt bra känsla att ha flyt i sitt skrivande. Man känner att man kommer någonstans och det är ofta inte helt värdelöst iaf.

Men sedan har vi Flow. Det är den där magiska känslan som jag personligen bara har upplevt en gång. Det är helt enkelt när hela världen försvinner omkring dig, du skriver utan att tänka och saker bara händer. Det är saker som inte är planerade och människor som inte ens är påkomna som här poppar upp och bara rör till hela berättelsen. Och som sagt, i den här fasen så tänker man inte. Inte alls. Det är bara saker som händer.

När jag verkligen hamnade i Flow, så var det en helt ny karaktär som dök upp och jag har inte den blekaste aning om vart han kom ifrån. Han bara var där helt plötsligt och jag var lika förvirrad som min huvudkaraktär. Så efter det var jag ju tvungen att försöka lista ut vem han var. Nu har han en självklar del i handlingen, men han är fortfarande lite av ett mysterium.

Att skriva om honom är dock alltid lika enkelt. Han är verkligen en karaktär som berättar för mig vad som ska hända och inte tvärt om. Flera av mina andra karaktärer är svårare. Där måste jag hela tiden fundera på hur de skulle reagera i vissa situationer för att det ska vara verkligt och troligt för just dem. Hur är det för er när ni skriver? Han ni någon gång hamnat i ett riktigt Flow och hur beter era karaktärer sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar