tisdag 8 november 2016

Superhjältar #1

Jag håller på att läsa novellsamlingen 13 Svarta Sagor Om Superhjältar och efter den förra novellsamlingen så tänkte jag att jag skulle lägga upp lite tankar efter att jag har läst ca 2-3st istället för hela boken.



Så, idag är det Mantlarna av Anna Jakobsson Lund och Bräckan av Johannes Pinter.

Mantlarna handlar om Jon och hans vän Iris. De är mutanter och går på en speciell skola där de får jobba med att kontrollera sina krafter, bland annat. Det är en mörk historia (så som temat är för novellerna) men den lyckas ändå hålla mig intresserad och slänga till med en liten tvist på slutet som jag inte räknat med. Den bästa sorten helt enkelt. Jag önskar alltid att jag hade krafter när jag läser sådana här berättelser, man känner sig så vanlig! Men det var en mycket välskriven novell och jag gillar den skarpt.

Bräckan handlar om Justus Bräck, en man som man väldigt snabbt tycker ganska synd om. Han kämpar för att vara snäll och passa in, men det går inte riktigt som han tänkt sig. Han får göra lite saker som han inte riktigt tycker om. Den här berättelsen var också bra, men jag fastnade ändå inte riktigt för den.

11 noveller kvar att läsa! Ser fram emot det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar