tisdag 17 januari 2017

13 Svarta Sagor om Superhjältar

Namn: 13 Svarta Sagor om Superhjältar 
Serie: ------
Sidor: 255
Förlag: Swedish Zombie

Handling från Goodreads
Superhjältar. De finns överallt. Från Stockholm till Vindeln. Under steampunkigt 1800-tal och i framtiden. De håller Sverige fritt från superskurkar och faror. Deras kamp är inte enkel, och de är inte alltid så starka som omvärlden önskar. De slåss också mot inre demoner, migrän och IBS.

I den här antologin ger tretton av Sveriges mest spännande författare sin bild av en svensk superhjälte, som är både mänskligare och mer komplex än vi är vana vid.

Innehåll:
Mantlarna av Anna Jakobsson Lund
Bräckan av Johannes Pinter
Stenstoder i natten av Lupina Ojala
Memento mori av Oskar Källner
Den flygande mannen av Johan Ring
En fråga om rättvisa av Claes-Magnus Bernson
Pandemonium av Markus Sköld
Skuggan av ett annat liv av Anna E Wahlgren
Räddaren av Love Kölle
Hjältedåd av Finn Cederberg
Jennifer av Patrik Centerwall
Den sista exorcisten av Lova Lovén
Strega av Christian Johansson


Omdöme
Det här var en väldigt bra samling av noveller och jag njöt av att ta min egna tid att läsa dem. Några som jag speciellt kommer ihåg så här i efterhand är Mantlarna, Stenstoder i natten, Strega, Jennifer och Skuggan av ett annat liv. Alla var självklart råa på sitt eget vis och jag satt ibland och kände att nu var väl författaren lite väl elak mot den stackars hjälten. Men det är så det ska vara, det här är inte en puttenuttig happily ever after bok. Här hade alla hjältarna verkliga problem som (oftast) gick att relatera till. Det var kul och intressant att läsa noveller där man vridit på den annars ganska glamorösa framställandet av superhjältar.

Det är lite svårt att veta vad jag ska säga då jag inte skrev om novellerna efter att jag läste dem, som jag sa att jag skulle göra. Men jag kan iaf säga att det var väldigt bra noveller och jag kommer nog att läsa om vissa av dem ganska så snart. De höll generellt väldigt hög klass och jag gillade att läsa dem! Jag måste helt klart läsa något mer som är steampunk efter det här.

Rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar