tisdag 10 januari 2017

Den tunna hinnan

Namn: Den tunna hinnan av Astrid Ahlberg
Serie: ----
Språk: Svenska
Sidor: 444
Förlag: Seraf Förlag


Handling från Goodreads
En ung flicka vaknar upp i mörker. Hon vet inte vem hon är. Inte var hon är. Inte vad som hänt henne. Snart inser hon att mörkret inte försvinner, att hon är blind.
I en annan verklighet blir den unge Maron tvungen att lämna sin far och sitt hem, gården på slätten. Han söker sig till Storskogen för att finna folket med samma fruktade mentala förmåga som han själv - de silverhåriga.
Leira kämpar för att leva upp till sin lärares krav. Som enda lärjunge till den gamla kvinnan Taimira, är hon den som en dag ska ta över rollen som Allas Moder. Men hennes varma känslor för den nye ledaren i byn distraherar henne.
Tre unga människors öden flätas samman tvärs igenom den tunna hinnan mellan världarna.

Omdöme
Jag fick den här boken av Ahlberg på en mässa i höstas, och jag är inte besviken! Det här var en riktigt bra bok med väl genomtänkta karaktärer. Det är lätt att skilja de tre huvudpersonerna åt på deras berättarröster och Ahlberg lyckas väldigt bra med att bygga upp och förklara världen som hon skapat. Boken har en bra blandning mellan fart och lugnt utan att det för den skull bli tråkig. Av de tre karaktärerna gillar jag speciellt Leira. Hon har en väldigt bra karaktärsutveckling och jag kände att det var hennes delar som jag gillade att läsa mest.

Det var ganska uppenbart tyvärr för mig som läsare vad det var som hände Baron, vilket var lite synd. Lite mindre hintar hade kanske varit bättre för att få ut en större effekt vid själva avslöjandet. Men det var ändå väldigt bra och genomtänkt och jag gillade upplösningen. Det var en intressant vändning som kom där.

Den rekommenderas starkt till någon som gillar fantasy och något lite annorlunda.

2 kommentarer:

  1. Jag blev oväntat riktigt förtjust i denna och kommer ta och läsa mer av Ahlberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt! :D Ja, jag har ytterligare en av hennes böcker som ligger i min "att läsa"-hög :)

      Radera