söndag 29 januari 2017

Oscar nominerade bok till film

När jag var inne på Goodreads och fyllde i hur långt jag kommit i boken jag nu läser, så hittade jag en intressant sida. Book-to-Movie Adaptations Dominate Oscar Nominations! Hur kul är inte det här?! Vid en närmare läsning är det i kategorin Best Picture som de dominerar med 4st nomineringar. Jag har inte översatt titeln på nomineringarna då jag tyckte det lät konstigt på svenska.

Arrival (drama, mystery, sci-fi). Originaltitel är Stories of Your Life and Others och boken är skriven av Ted Chaing. Filmen är även nominerad för best director, Denis Villeneuve, och best adapted screenplay.

Hidden Figures (biography, drama, history), svensk titel; Dolda tillgångar. Originaltitel är Hidden Figures: The American Dream and the Untold Story of the Black Women Mathematicians Who Helped Win the Space Race och boken är skriven av Margot Lee Shetterly. Filmen är också nominerad till best supporting actress, Octavia Spencer, och best adapted screenplay.

Fences (drama). Originaltitel är Fences och boken är skriven av August Wilson. Filmen är även nominerad till best actor, Denzel Washington, best supporting actress, Viola Davis, och best adapted screenplay.

Lion (drama). Originaltitel är A Long Way Home och boken är skriven av Saroo Brierley. Filmen är även nominerad till best supporting actor, Dev Patel, best supporting actress, Nicole Kidman, och best adapted screenplay.








Personligen är jag intresserad av att se Arrival och Hidden Figures! Vilka skulle ni vilja se?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar