tisdag 2 maj 2017

Skrivardag

Idag är det tisdag och då är det tänkt att jag ska ha inlägg som är relaterade till skrivande. Om du har kollat runt lite här på bloggen så har du kanske märkt att jag har fått upp en ny sida som heter "Skrivande". Inne på den har jag skrivit lite om manuset som jag jobbar på nu. Det är tänkt att det ska bli en trilogi och del 1 är under redigering just nu.

I redigeringsarbetet så tar jag hjälp av tidningen Skriva. I flera av deras nummer tar de upp olika delar i redigeringen och jag fastnade specifikt för var "trappstegsmetoden". Den nämns i nr 6 2015 och består av att redigera sitt manus i 5 steg, istället för att försöka ta allt på en gång.

Första trappsteget - Berättarrösten
Din röst, ton och ditt berättarperspektiv

Andra trappsteget - Karaktärerna
Protagonister och stödpersoner

Tredje trappsteget - Storyn
Intrig och struktur

Fjärde trappsteget - Scenerna
Världsbygge, beskrivningar, dialog och tema

Femte trappsteget - Pyntet
Grammatik, punktuation, stavning och ordval

I tidningen beskriver de noggrant de olika stegen och vad man ska koncentrera sig på i dem. För mig är det här en mycket bra metod, då jag i början kände att jag inte riktigt visste vart jag skulle börja. Det kändes bara som en övermäktig uppgift då tanken och historien i manuset har ändrats under skrivandets gång.

Så det här blir ett litet tips från mig ifall du inte vet vart du ska börja i redigeringen av ditt manus. Har du själv några tips eller trix du brukar använda när du redigerar? Skriv gärna en kommentar och berätta!

Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar