torsdag 8 juni 2017

Berättelsen i fyra rutor

När jag läste Kreativt Skrivande 2 på LTU så fick vi göra en övning som jag fortfarande kommer ihåg idag, 5år senare. Vi fick var sitt papper som skulle delas in i 4 rutor. I de här rutorna skulle vi sedan rita vår berättelse. Början, vändpunkt 1, huvudvändpunkt och sedan slutet.

Det är i teorin en mycket enkel uppgift, men den bidrog till att jag faktiskt fick tänka igenom vad som var huvuddelarna i mitt manus. Nu blev det så i mitt fall att jag gjorde en liten "serie" på hela min idé, istället för bara första manuset.

Mitt första manus däremot har jag gjort en liten serie till i efterhand. Den har varit till stor hjälp nu när det är tänkt att jag ska börja redigera mitt manus. Ibland känner jag att jag tappar fokus när jag ändrar mycket, och då känns det bra att ha den här serien för att komma ihåg vart det är tänkt att berättelsen ska röra sig.


Och ja, som ni kan se så finns det en anledning till att jag håller mig till skrivande... skriver jag någon gång en barnbok så kommer jag helt klart få anlita någon som illustrerar.

Som jag sa så har det här varit väldigt bra för mig nu när jag börjat redigera. Jag antar att bilderna inte direkt säger er så mycket, men tanken är att de ska bli helt logiska sedan när man läst boken. Det här blir dagens skrivtips från mig, tänk igenom vad som är huvuddelarna i manuset och jobba er emot dem. Det kan självklart ändras under resans gång och då är det bara att rita/skriva en ny liten serie.... jag kanske borde hålla mig till att skriva i de 4 rutorna istället... 

================================================================

Läs mer om mig under fliken "Om mig" och lämna gärna en kommentar!
Följ även bloggen på instagram, @elinasbokliv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar