söndag 6 augusti 2017

Goodreads Tag

För några dagar sedan hittade jag den här roliga taggen hos Vargnatt, så den tänkte jag svara på idag! Om det nu är någon som inte vet, så är Goodreads en social sida med böcker i fokus. Man kan ha kompisar, diskutera, vara med i grupper m.m. Men framför allt så är det en sida där man kan säga vilka böcker man läser (och hur långt man kommit i dem), vilka böcker man vill läsa och vilka man läst (och då lämna både betyg och recensioner på dem). Du kan kolla in sidan här om du vill.


1. Vilken bok markerade du senast som läst?
Den senaste boken som jag blev klar med var Sinnesslö. Recension kommer i nästa vecka någon gång.


2. Vilken bok läser du just nu?
Just nu läser jag Scarlet. Väldigt fint omslag tycker jag att den har. Jag läste Cinder för jättelänge sedan, så det ska bli kul att faktiskt få reda på vad som hände.

3. Vilken bok markerade du senast som TBR?
Oj, det här är en funktion som jag väldigt sällan använder. Den senaste jag markerade var Stjärndamm av Lars Wilderäng. Den senaste jag la till på min mentala lista här hemma var dock Röda Ögon: Reisa av Emelie Kempe.



4. Vilken bok planerar du att läsa härnäst?
Hmm, eftersom jag precis har börjat läsa Scarlet så har jag inte riktigt bestämt mig vad jag ska läsa efter den. Någon som jag funderat på ett tag är Kaknäs Sista Band och andra zonsagor eller möjligen Eye of Minds.

5. Använder du stjärnsystemet?
Japp, jag gillar att kunna sätta betyg på böckerna. Efter ett tag, när jag inte längre minns, så känner jag att de kan ge ett hum om vad jag tyckte om dem. Jag bryr mig inte om vad en bok har för betyg när jag läser den utan jag försöker att skaffa mig en egen åsikt om den.

6. Gör du en 2017-reading challenge?
Det gör jag och den går att se i den högra menyn här på bloggen. Det är ett väldigt lågt mål jämfört med vissa andra, men jag läser även böcker som inte alltid finns med på Goodreads, så den stämmer inte helt. Jag har satt 15 böcker som mål för att jag ville ha något som jag kände var överkomligt, och då jag pluggat de senaste åren har jag inte läst så mycket alls. Jag hoppas att jag ska kunna öka på målet allt eftersom!
 
7. Har du en wishlist?
Går det att göra wishlists....? Så mitt svar är uppenbart nej...

8. Vilken bok planerar du att köpa härnäst?
Oj, jag vet inte riktigt. Stjärndamm är en stark kandidat, men ofta så blir mina inköp ganska spontana då jag har så mycket böcker hemma. Sedan har jag börjat få fler rec-ex hemskickade också (superkul!), så de försöker jag att prioritera.



9. Har du några favoritcitat?
Nej, det är också en sida av Goodreads som jag väldigt sällan ens tittar på. Senast var nog säkert för 1-2år sedan.

10. Vilka är dina favoritförfattare?
J.K. Rowling, drottningen. Sedan gillar jag James Dashner, Rick Riordan, Sarah Dessen, Marissa Meyer och många många fler. Hur kan man ha bara EN favorit?! Det finns alldeles för många som är bra!

11. Är du med i några Goodreadsgrupper?
Nope, jag är inte speciellt aktiv på sidan som ett socialt nätverk, utan använder den mest för att hålla koll på böckerna jag läst/läser. 

12. Vad skulle kunna göra Goodreads bättre?
 Tja, här känns det inte riktigt som jag har något att säga då jag inte direkt använder sidan fullt ut. För mig så fungerar den väldigt bra. Det enda som kan vara irriterande är att alla böcker inte finns där, så de svenska författarna skulle behöva vara lite bättre med att få upp dem där.


Så, hoppas du gillade mina svar! Gör gärna taggen själv och lämna en länk i kommentarerna!

4 kommentarer:

  1. Vad kul att du gjorde den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tyckte den verkade rolig! :D Gillar att göra taggar, iaf när jag känner att jag har bra svar på de mesta av frågorna :D

      Radera
  2. Åh, skulle också behöva ta tag i Cinder-serien men de två sista är ju verkligen de fetaste också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe en bok i taget ;) Du kan ju alltid läsa något annat emellan! :D Än så länge så gillar jag Scarlet iaf! :D

      Radera