tisdag 3 oktober 2017

Författarintervju - Aengeln Englund

Du har gett ut en bok, Gainea, kan du berätta lite om den?
Jag brukar kalla Gainea för en en existensiell fantasy. Handlingen bygger till stor del på saker som jag drömt, även om jag naturligtvis har fått ändra saker för att bygga upp historien eftersom drömmar inte är speciellt sammanhängande. Men därför är drömmar också centrala för handlingen i boken.

Gainea berättar historien om Un – skaparen, som drömmer fram både sig själv och världen, och som sedan får se konflikter slita sönder paradiset som hon sett framför sig – och In – Uns närmaste furim som dels måste lösa den stora konflikten mellan människor och troll på Gainea, men som också tvingas försöka rädda välden från sin egen skapare, som för länge sedan tappat hoppet.

Du har även varit med och startat upp förlaget Andra Världar, kan du berätta om ditt engagemang där?
Jag, Anna och Jakkin insåg ganska snabbt att vi hade en många idéer kring förlagsarbetet och att vi framförallt hade väldigt kul ihop.

När började du skriva på din första bok och hur lång tid tog det innan den blev klar?
Gainea tog mig ungefär ett år att skriva, och utvecklades från något som egentligen skulle vara ett inledande kapitel till en mycket större historia. Men innan dess har jag påbörjat fler böcker än jag orkar räkna till. :)

Kan du berätta lite om hur din process ser ut när du skriver?
Det beror lite på vad jag skriver. När jag skrev Gainea var jag väldigt noga med att föra drömdagbok, som jag sedan byggde historien runt omkring. Jag skrev en synopsis på ett par sidor som jag sedan delade in i kapitel, och alla idéer som jag inte hittat en plats för ännu skrev jag ner i Trello. Men den strukturerade delen kom egentligen inte förrän efter ett par kapitel. Från början behandlade jag Gainea som jag behandlar mina noveller. Jag satte mig helt enkelt och skrev för att se vart historien ville ta mig.

När på dygnet får du mest gjort och var skriver du helst?
Jag är en kvällsmänniska, men jag kan nog egentligen skriva var som helst. I alla fall så länge jag har en dator, platta eller mobil till hand, då jag är fullständigt allergisk mot papper och penna. Det tillhör en svunnen tid.

Vad är det bästa/sämsta med att skriva och vara författare?
Det bästa med att skriva är att man får utlopp för alla tankar, ljusa som mörka. Jag kan använda mina mardrömmar till att bygga upp något – förhoppningsvis något som andra vill ta del av. Det sämsta är helt klart tiden det tar.

Vad har du för drömmar och mål för ditt författarskap?
Jag tror inte att jag har några sådana. Jag skriver och berättar för att jag vill göra det och för mig är det ett självändamål.

Och till sist, vad är ditt bästa råd till någon som vill bli författare?
Skriv för att du vill. För att det är det du är passionerad för. Att bli rik som författare är få förunnat och då måste du hitta glädjen i skrivandet i första hand.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar