tisdag 31 oktober 2017

Författarintervju - Eva Holmquist

Du har precis kommit ut med din 10e bok, kan du välja 3 st och berätta lite kort om dem?
Den första boken som jag valt är Hoppa så fångar jag som är tredje boken i Diligentiatrilogin. Det var en svår bok att skriva för jag ville ge karaktärerna ett bra slut, knyta ihop trådarna från alla böckerna och ge läsaren ett tillfredställande slut på serien. Det innebar många halvhalter och omskrivningar innan jag till slut fick en bok som jag är väldigt stolt över. Trilogin är en rymdopera om ett gäng ungdomar ombord ett flergenerationsskepp och berättas ur flera olika personers perspektiv. Eftersom den handlar om hur vår syn på världen färgas av våra upplevelser och de krockar som blir mellan olika personers uppfattning var upplägget med många perspektiv nödvändigt, men det innebar också en utmaning att skildra det stora persongalleriet på ett bra sätt. I den sista boken fick också en person komma till tals som i första boken skildras väldigt negativt, eftersom en av berättarna tycker väldigt illa om honom. Det var kul att få ge honom röst och också låta honom möta sin stora kärlek.

Den andra boken jag tänkte nämna är Gallus brinner som är andra boken i en ungdomsfantasy som handlar om Matilda som råkar drömförflytta sig till det främmande riket Gallus som härjas av förödande angrepp och där de olika folken hetsas mot varandra. Matilda, rövarpojken Sticke och kapten Fidesko måste samarbeta för att rädda alla som bor i landet. Trilogin handlar om hur man måste se förbi ens förutfattade meningar och arbeta tillsammans.

Den tredje boken jag tänkte nämna är Blodskifte, som är en urban fantasy som utspelar sig i Jönköping. I en olycka blir Nora kattskiftare och i sin kattform passerar hon genom en reva in till det magiska Jönköping där hon blir indragen i den konflikt som finns mellan kattskiftare, bärsärkar och monster. Det var annorlunda att skriva Blodskifte, eftersom den utspelar sig där jag bor. Det gjorde att jag kunde se scenerna när de utspelade sig runtom mig samtidigt som jag fick med alla sinnen i upplevelsen. Dessutom gav platser idéer till händelser som jag innan inte tänkt på. Många läsare har hört av sig och berättat om, hur de efter att de läst boken, upplever berättelsen igen när de kommer till någon av de platserna som finns i boken. Platsen fick en helt annan närvaro i boken, vilket var spännande.


När började du skriva på det första manuset och hur lång tid tog det innan den blev klar?
Mitt första manus som verkligen blev klart var en barnbok om Anders och draken. Den var ganska kort så det tog nog ett halvår. Började nog på den 2003. Den ligger fortfarande i byrålådan. Den första bok som publicerades var Hästar på vift. Den tog nog ett år att skriva. Sedan redigerades den något år till innan den publicerades.

Kan du berätta lite om hur din process ser ut när du skriver?
Det varierar lite beroende på vilket projekt det rör sig om, men i grunden är den som följer: Jag börjar med idén som var det som gjorde att jag vill skriva boken. Den tar jag sedan och utvecklar genom att ta reda på mer om världen, karaktärerna och situationen de befinner sig i. Den mesta faktainsamlingen gör jag också här. När jag känner att jag har en bra bild av utgångspunkten så börjar jag skriva. För vissa projekt kan jag ibland också göra en synopsis som är ganska löst hållen, men ger mig hållpunkter över berättelsen. För andra har jag bara koll på utgångspunkten och skriver helt och hållet utforskande. Jag försöker skriva första utkastet så fort som det är möjligt. Därefter får det vila. Olika lång tid beroende på vad jag har på gång samtidigt. Därefter redigerar jag tills jag känner att jag behöver feedback från någon annan. Antalet provläsare och antalet omgångar varierar mellan projekt, men jag har alltid andra som läser allt jag skriver i omgångar, mao det är en följd av provläsare läser och ger kommentarer, redigering och en ny provläsning. Om jag anlitar en lektör är det efter den större delen av provläsningen. Jag har en slutläsning sedan innan korrekturläsningen tar vid. Ofta är det min man som gör slutläsningen. Därefter blir det korrekturläsning ett antal omgångar innan manuset är klart. Om det finns behov kan jag behöva ta reda på mer fakta medan jag skriver, men ofta undviker jag att göra det medan jag skriver första utkastet.

Har du några speciella teman som du kommer tillbaka till i dina böcker?
Ja, det har jag... :-) Det blir rätt tydligt när man tittar på det man skrivit vilka teman som är viktiga för en själv. Rättvisa, att olika människor ser världen annorlunda, konflikten mellan jaget och samhället... Mina berättelser handlar mycket om hur vi människor agerar mot varandra.

Vilken av böckerna har fått mest uppmärksamhet och varför tror du att det blev diskussioner just runt den?
Den som fått mest uppmärksamhet är Blodskifte. Det verkar som folk blir fascinerade över en urban fantasy som utspelar sig i Jönköping.

När på dygnet får du mest gjort och var skriver du helst?
Egentligen får jag mest gjort på förmiddagen, men tyvärr är det ofta som det är först på kvällen som jag kan skriva. Kan egentligen skriva var som helst, men föredrar hemma.

Hur gör du för att hantera att vara både författare och förläggare, och samtidigt ha heltidsjobb?
Ja, det kan vara trixigt... ;-) Det är inte så välstädat hemma hos mig kan jag konstatera... ;-) En del handlar om prioritering, dvs att lägga fritiden på skrivande och förlaget istället för att göra annat. Det andra handlar om att ta tillvara små stunder. Om man skriver varje dag blir det mycket gjort varje sådan småstund, eftersom berättelsen då är levande i huvudet. Att balansera förläggandet och författandet kan periodvis kännas helt omöjligt när det känns som om det inte finns tillräckligt många timmar. Det fungerar bäst om jag börjar med skrivandet och tar förläggandet efteråt. Annars är det lätt hänt att jag fastnar i marknadsföring eller andra förlagsaktiviteter.

Vad är det bästa/sämsta med att skriva och vara författare?
Det bästa är att levandegöra de berättelser som finns i huvudet så att andra kan ha glädje av dem. Det sämsta är att det finns alldeles för många berättelser som vill ut för att jag ska hinna skriva dem allihop.

Vad har du för drömmar och mål för ditt författarskap?
Mitt främsta mål är att bli känd och läst bland dem som älskar science fiction och fantasy samt att få fler som älskar det jag skriver.

Hur ser det ut framåt? Har du några nya projekt på g?
Jag hör till dem som alltid har nya projekt på gång. Nu under NaNoWriMo har jag tänkt skriva första utkastet på tredje och sista delen i Gallustrilogin. Dessutom håller jag på att arbeta med första boken i en ny urban fantasy serie som är tänkt att rikta sig mer mot vuxna än mina andra böcker. Efter jul kommer också min första faktabok som handlar om praktisk mjukvarutestning ut på Studenlitteratur. Det ska bli spännande! :-)

Och till sist, vad är ditt bästa råd till någon som vill bli författare?
Mitt bästa råd är att skriva varje dag. Det behöver inte vara någon lång stund, men då håller du berättelsen levande i ditt huvud och kommer i mål. Ett andra råd är att vänta med att redigera tills du kommit i mål med din berättelse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar