tisdag 10 oktober 2017

Författarintervju - Ulrica Edvinsson Sundin

Du har skrivit boken Drakens Dotter, kan du berätta lite om den?
Drakens Dotter är en bok om vänskap, utanförskap och kampen om att få välja sitt eget liv. I berättelsen följer man Drokina som har flytt den magiska världen efter att ha sett sin mamma bli mördad av sin pappa. Hon tar sig till den omagiska världen men blir förföljd av en demon som vill att hon följer med honom till sitt rike. Drokina vägrar, men när hennes magiska förmågor oförväntat börjar växa så måste hon lita på demonen mer och mer för att kontrollera dem.

När började du skriva på det första manuset och hur lång tid tog det innan den blev klar?
Jag började skriva i början av tonåren. Det var på Drakens Dotter även då, även om historien har utvecklats mycket sedan dess. Sedan tog det ungefär femton år innan boken var helt klar, lektör och redaktörsläsning inkluderat.


Kan du berätta lite om hur din process ser ut när du skriver?
I början skriver jag helt utan struktur. Jag har provat att göra en synopsis att följa, men det fungerar väldigt sällan. Jag försvinner in i mitt skrivande och kan inte kontrollera vad som händer under tiden. Däremot skapar jag en synopsis, eller snarare en checklista, efter att jag har grundstrukturen till berättelsen. Det inkluderar huvuddragen av början, mitten och slutet. Checklistan består av viktiga detaljer som måste vara med för att allt ska fungera, både nu och i framtida delar av serien. Checklistan växer fram med historien och är egentligen först klar när råmanuset är färdigt. Då går jag igenom den samtidigt som jag redigerar och ser att allt viktigt fortfarande finns med i texten. Det är ett pillrigt jobb och det är först nu jag på riktigt konstruerar berättelsens alla delar. Det är ytterst utmanande men det är också det jag tycker är roligast med skrivandet. Att få se alla idéer, karaktärer och händelser växa ihop till en sammanhängande berättelse.

Har du några speciella teman som du kommer att komma tillbaka till i dina böcker?
Jag försöker blanda normbrytande med normativt för att skapa kontraster som gör att läsaren tänker en gång till. Exempelvis så har jag i Drakens Dotter en plats som kallas Gränden, ett område där ungdomsgäng spenderar sina nätter. I Gränden blandar jag stereotypa karaktärer med de som normbrytande. En av de förstnämnda är MC som är ledare för ett gäng som Drokina hatar. MC är en
tyrann som anser att han är herren på täppan och som ser ner på alla andra. Han uppfyller många av de grunddrag man förväntar sig av en karaktär som han. Sedan har vi Drokina som på utsidan kan verka lik MC, men som till skillnad till honom har ett samvete. Faktumet att hon är tjej som tar plats som gängledare på en plats som annars styrs av män gör att hon skapar en tydlig kontrast till de
andra. Hon är även mer dominant än traditionellt skildrade kvinnor i böcker, vilket även det är ett tema i mitt skrivande. Jag låter även ett känslomässigt inre framträda hos mina manliga karaktärer, något jag tyckt saknats inom mycket litteratur men om man ser till dagens litteraturtrend verkar vara på väg att ändras.

Du har även gjort omslagen till antologierna Grimm och Grimm Darker, kan du berätta lite om det jobbet?
Det var Sofi Poulsen som är förläggare på Marchetti där böckerna getts ut som kontaktade mig. Hon visste sedan tidigare att jag gjort omslaget till min egen bok och undrade om jag var intresserad av att göra omslagen till Grimm och Grimm Darker. Hon beskrev vad hon sökte och så tog vi det därifrån. Det var både roligt och utmanande och jag lärde mig massor under arbetet. Sedan dess har jag åtagit mig fler omslagsillustrationer och kommer fortsätta att göra det i framtiden.

När på dygnet får du mest gjort och var skriver du helst?
Jag brukar säga att jag jobbar i skift. Jag börjar ofta med att skriva lite på morgonen innan jag drar igång med arbetet som inte är relaterat till mitt skönlitterära skrivande. Det är mitt dagskift. På kvällen skriver jag på mina berättelser och jag är som allra mest produktiv runt 21.00-03.00. Dessvärre kan jag väldigt sällan sitta ända till 03.00, men de dagar jag kan så flyter orden ut ur
mig. Bäst skriver jag hemma vid min dator där jag kan vara själv med mina tankar.

Vad är det bästa/sämsta med att skriva och vara författare?
Bästa är att få komma på nya historier, att skapa världar och ge utlopp för alla idéer. Det är en underbar känsla när texten tar fart och det känns som om den skriver sig självt. Det värsta är att idéerna inte alltid går att stänga av. Jag har skrivit ner minneslappar till min checklista på allt från kvitton med kulspetspenna till på tidningar med kajal (en del idéer har en ovana att dyka upp
i duschen och då tar man vad man har.) De kan störa mitt dagjobb ibland när huvudet är i en annan dimension och spökar, men jag har mina strategier som gör att jag kan balansera de båda. (Oftast.)

Vad har du för drömmar och mål för ditt författarskap?
Mitt mål är att kunna leva på mitt skrivande till halvtid. Den andra halvan skulle jag även den vilja använda till skrivande, men inte mitt eget. Jag behöver pauser för att komma framåt i mitt berättande. Så att skriva på heltid är nog inget som skulle passa mig.

Hur ser det ut framåt? Har du några nya projekt på g?
Jag håller för tillfället på med andra delen i Drakens Dotter som kommer ha den fulla titeln Drakens Dotter-Viljornas Krig. Utöver den håller jag på med Scifi-romanen Illusion som handlar om en dystopi där världen till stor del har gått under. Den ligger nära i tiden vilket jag hoppas gör att den känns både skrämmande och bekant på samma gång.

Och till sist, vad är ditt bästa råd till någon som vill bli författare?
Hitta tid att skriva. Det låter kanske självklart men det är så många som pratar om att de ska skriva när de får tid. Jag tänker med så ibland, men jag har lärt mig att tiden inte kommer utan den måste man ta, även om det innebär en missad fika med en vän eller att man måste jobba över vid ett annat tillfälle. Ett annat tips är att sätta en deadline som pressar en men som inte stressar på fel sätt. Det
är ofta en fin gräns däremellan, men hittar man den så är den guld. Annars är det främst struktur som är det viktiga. Den kan skapas antingen före man skriver som en mall eller under tiden som när jag skriver. Det viktiga är att man har något att gå efter och som guidar en till ett bra resultat. Testläsare är även en väldigt bra källa till input om ens texter, men se till att du hittar ärliga. Du vill inte ha ”ja”-sägare. Du vill ha de som säger sanningen. En del testläsare kan säga saker som ”jag vet inte vad det är, men den här delen …” följt av något de stör sig på. De kommentarerna är guld värda inför framtida lektörsläsningar eftersom man då kan ge dessa synpunkter till lektören. En bra lektör är tränad att se det som andra läsare inte ser, och kan därför ge insikt om vad läsaren antagligen menade. All input är därför värdefull. Sedan är det viktigt vara att våga ta en paus. Det är svårt att göra det ibland när allt man vill är att avsluta sitt verk och gå vidare. Men avstånd till sin text kan vara det som behövs för att lyfta sin berättelse till nästa nivå. Det allra viktigaste är emellertid att man
tillåter sig själv att skriva det man vill skriva. Låt ingen censurera dig, åtminstone inte i första utkastet. Skriv det du vill skriva och ta in åsikter senare när du vet vart du vill komma, då är det lättare att förhålla sig till andras kritik.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar