tisdag 5 december 2017

Messias och Budbärarna



Det var ett tag sedan jag faktiskt läste de här böckerna. Jag glömde bort att skriva om dem då jag skänkte dem (till en kristen ungdomsförening) direkt efter att jag var klar med dem.

Messias: Berättelsen om Jesus, tecknad i fräsch och uttrycksfull mangastil i fyrfärg av Kozumi Shinasawa. Perfekt för ungdomar, konfirmander, hög- och mellanstadium, konfirmandgrupper t.ex.

Innehåller hela evangeliet om Jesus, från änglamötet i Nasaret och födelsen i Betlehem till korset, uppståndelsen och himmelsfärden i Jerusalem. Komplett med kartor, persongalleri och bibelreferenser på varje sida.

Bibeltexten är moderniserad i huvudsak från Svenska Folkbibeln.

Budbärarna: Ingenting är som det har varit… En märklig ny rörelse sprider sig som en löpeld… Ingen makt på jorden kan stoppa dess framfart… och plötsligt är det liv du kände förbi.
Men är detta slutet... eller början på en helt ny värld?

Här är uppföljaren till succén Messias! Budbärarna är en varm, fräsch och fartfylld version av Apostlagärningarna, tecknad i fyrfärg av den kristna mangatecknaren Kozumi Shinozawa.

Handlingen tar vid där Messias slutar: Frälsaren sänder ut sina budbärare utrustade med mirakelkraft, och vi får följa Petrus, Paulus och alla de andra på deras många äventyr. 

Bibeltexten är moderniserad i huvudsak från Svenska Folkbibeln.

Jag fick de här två böckerna som rec-ex från förlaget XP Media när jag träffade en av dem på bokmässan i höstas, tack så mycket! Jag tyckte att de verkar mycket intressanta, då jag helt ärligt inte känner en enda människa som är under 50 och som frivilligt läser i bibeln. Men jag gillade faktiskt att läsa de här böckerna. Att ta fram dem i manga-format funkar verkligen bra och det är nog det mest sammanhängande jag läst i bibeln, konfirmationen inräknad.

De är tagna ur Svenska Folkbibeln, som är lite annorlunda jämfört med de berättelser som jag hört tidigare, så alla detaljer stämmer inte exakt med det jag är van vid. Men det var bara småsaker som inte spelade någon roll för det stora hela. Båda böckerna är på 288 sidor och läses (tyvärr) från vänster till höger precis som vanliga böcker. Personligen hade jag tyckt att det varit ännu bättre med en manga där man läser höger till vänster istället.

Jag tror att de här böckerna kan vara riktigt intressanta för ungdomar (eller vuxna) som är nyfikna på kristendomen men inte riktigt vill sätta sig och läsa i en tjock bibel med gammalt och svårförståeligt språk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar