tisdag 30 januari 2018

Författarintervju - Lupina Ojala

Du har publicerat 2 romaner och medverkat med noveller i ett flertal antologier, kan du välja 3 och berätta lite om dem?
Jag börjar med mina två fantasyromaner som ingår i serien Legender från Yddrios. De heter Tårpilens år och Toner av guld. Böckerna är fristående men hänger ihop på så sätt att de utspelas i Yddrios och några karaktärer återkommer. Det är väldigt givande att bygga vidare på samma värld och låta den utvecklas för varje ny bok.

I antologin 13 svarta sagor om superhjältar från förlaget Swedish Zombie bidrog jag med en steampunknovell som blev mycket uppkattad. Huvudpersonen heter Amanda af Silvferskjöld och är utåt en välbärgad och respekterad kvinna. Vad få vet är att hon löser mysterier och fångar skurkar under ett alias.

När började du skriva på det första manuset och hur lång tid tog det innan det blev klart?
Från det att jag bestämde mig för att skriva Tårpilens år tills dess att den var färdigskriven tog det ca fem år.

Kan du berätta lite om hur din process ser ut när du skriver?
Jag tänker och klurar under väldigt lång tid innan jag börjar skriva. I princip har jag hela manuset färdigt i huvudet när jag väl sätter mig vid datorn. Sedan dyker det alltid upp överraskningar under skrivandets gång, karaktärerna hittar på allt möjligt och det är bara att hänga med.

Har du några speciella teman som du kommer tillbaka till i dina böcker?
Personer som är annorlunda och inte passar in är vanligt inom fantasy och det temat finns i allt jag skriver. Det mänskliga i att tvingas göra val i livet och att inte alltid välja rätt återkommer jag ofta till. Det är oftast efteråt som det går att förstå konsekvenserna fullt ut av de beslut som tas i olika livssituationer.

Vilken av böckerna/novellerna har fått mest uppmärksamhet och varför tror du att det blev diskussioner just runt den?
Jag kan inte peka ut någon specifik men mina steampunknoveller har fått en hel del uppmärksamhet och önskemål om att det ska komma en steampunkroman. Det är inte helt omöjligt att det blir så framöver. En annan novell som många reagerade på är Felice. Jag skrev den till Transgender day of remembrance 2015 och den har ett känsligt tema som fick många att tänka till.

När på dygnet får du mest gjort och var skriver du helst?
När som helst när det finns ordentligt med tid. Helst grottar jag in mig i mitt hem flera dagar i sträck och bara skriver.

Vad är det bästa/sämsta med att skriva och vara författare?
Det bästa är att det är så fantastiskt roligt att skriva och när läsare hör av sig för att berätta att de blivit berörda av någon text. Det sämsta är att det är svårt att få tiden att räcka till. Jag måste jobba med annat för att försörja mig så skrivandet får klämmas in på lediga stunder.

Vad har du för drömmar och mål för ditt författarskap?
I framtiden hoppas jag kunna leva på skrivandet. Min önskan är att sprida lite av den fantastiska berättarmagi som jag själv fått från mina favoritförfattare.

Hur ser det ut framåt? Har du några nya projekt på g?
Massor! I april medverkar jag i antologin Bortom portalen som är ett samarbete mellan förlagen i Fantastikportalen (fantastikportalen.se). Utgivare är Fafner förlag. I slutet av maj släpps 13 svarta sagor om superskurkar som är uppföljaren till 13 svarta sagor om superhjältar. Dessutom skriver jag på min tredje roman som jag räknar med att ge ut i höst på Catoblepas förlag.

Och till sist, vad är ditt bästa råd till någon som vill bli författare?
Skriv! Strunta i att första utkastet inte blir perfekt för hemligheten bakom en bra bok är redigering. Be om hjälp. Använd testläsare och en duktig lektör. Var beredd på att jobba hårt. Boken är inte klar bara för att råmanuset är färdigskrivet.



2 kommentarer:

  1. Har läst både Tårpilens år och Toner av guld och kan verkligen rekommendera båda två! Underbara!

    SvaraRadera