tisdag 23 januari 2018

King's Cage (Red Queen #3)

I tredje delen av Victoria Aveyards Röd drottning-serie prövas lojaliteter på alla sidor. Mare Barrow är fånge, maktlös utan sin blixtförmåga, hemsökt av de förödande misstag hon begått. Hon lever på nåder av den förrädiske unge man som hon en gång älskade, Maven Calore. Numera är han kung, och han fortsätter att väva sin döda mors nät för att behålla kontrollen över sitt rike - och över sin fånge. Samtidigt fortsätter Mares gäng av blandblodigaoch röda att organisera sig, träna och expandera.

De förbereder sig för krig. Och Cal, prinsen som befinner sig i exil och har sitt eget romantiska intresse av Mare, är beredd att göra allt för att få henne tillbaka. När blod ställs mot blod, förmåga mot förmåga, finns det kanske inte någon kvar som kan släcka elden - och Norta, så som Mare känner det, riskerar att förtäras...

Den här delen tyckte jag var lite långdragen faktiskt. Den var fortfarande spännande och så, men nu när det var ett tag sedan jag lyssnade på den så inser jag att jag tyckte att det var lite för mycket "mind games" för min smak och att Mare lever väldigt mycket i sitt eget huvud. Jag har funderat över det tidigare, men varför behöver huvudpersonerna bli så trasiga?

Jag lyssnade på den som ljudbok och den är 17h 19min och har tre uppläsare, Erin Spencer, Adenrele Ojo och Amanda Dolan. Jag gillade dem och deras röster gjorde det enkelt att hålla koll på de tre olika pov i historien. Tyvärr var det ett tag sedan jag lyssnade på boken så handlingen och exakta händelser flyter ihop med de två första.

Precis som i vissa andra YA-böcker så tycker jag att Mare börjar bli lite väl tjatig med hur jobbigt hennes liv är. Ja, självklart är det jobbigt, men det blir för mycket för mig på något vis. Jag kommer dock ändå självklart att slänga mig över War Storm (Red Queen #4) när den väl kommer, för jag måste ju ändå veta hur det slutar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar