söndag 11 februari 2018

Cress

Varning för att de kan finnas spoilers om tidigare delar!

Det här är tredje boken i The Lunar Chronicles (Månkrönikan), skriven av Marissa Meyer. Som tredje bok har den ganska mycket att leva upp till och jag tycker att den lyckas bra med det. När jag väl fick tid att sätta mig och läsa den så flög sidorna förbi!

Cinder och kapten Thorne är på rymmen med Scarlet och Wolf i släptåg. Tillsammans planerar de att störta drottning Levana och hennes armé.

Deras största hopp ligger hos Cress, som har varit instängd i en satellit sedan hon var barn, med bara dataskärmar som sällskap. All denna tid framför datorer har gjort Cress till en lysande hacker. Och olyckligtvis har hon precis fått order från Levana att spåra upp Cinder och hennes stilige medbrottsling.

När ett våghalsigt räddningsförsök slår fel splittras gruppen. Cress får till sist sin frihet, men den har ett högt pris. Samtidigt kommer inte drottning Levana att låta något stå i vägen för hennes äktenskap med kejsare Kai.

Cress, Scarlet och Cinder har kanske inte tackat ja till att rädda världen - men de är antagligen de enda som kan göra det.

Det är en intressant grupp med människor som börjar samlas i böckerna. Askungen och Rödluvan är de första två böckerna, och som man kan se på omslaget så handlar den här om Rapunzel. Hennes prins som ska rädda henne är dock kanske inte riktigt så hederlig som man kan hoppas och han har ett ego som skulle kunna få den största popstjärnan att rodna. Men ändå, jag gillar han.

Cinder får träna på sina krafter och försöker vänja sig vid tanken på vem hon är. Wolf försöker att hjälpa henne, på sin egen bekostnad, men det hjälper inte mycket när de väl möter en tränad Lunar. Allt går åt pipsvängen och Scarlet får betala priset. Cress blir inkastad mitt i allt och försöker lära sig hur det är att leva med andra människor.

Slutet ger också ett väldigt intressant exempel på hur det är för Lunarerna om de faktiskt inte använder sin kraft. Är väldigt spänd på nästa bok som jag tror handlar om denna tjejen.

Jag tycker dock att framsidan är lite konstig... hur lång hals och underarm har en människa?! Hon ser helt oproportionerlig ut!

Har man läst de tidigare böckerna i serien ska man helt klart läsa den här. Jag hoppas att nästa bok också kommer på svenska snart! (Edit: Jag har nu fått reda på att sista boken inte kommer på svenska pga för dåliga säljsiffror, sjukt trist!)


4 kommentarer:

  1. Fy vad tråkigt att sista boken inte kommer på svenska det fick mig att inte vilja börja läsa serien :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch va tråkigt! Jag tycker absolut att du ska försöka läsa den helt eller delvis på engelska, då jag verkligen tycker att den är bra! Jag skulle inte vilja missa serien.

      Radera
  2. Håller med om att det är trist. Och grejen är att jag ( och jag vet flera andra ) som lätt skulle köpa hela boxen om sista delen översattes. Så jag tror Modernista gör ett misstag här. Fler köper om man vet att hela serien finns tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att ha alla hade ju varit väldigt kul! De är väldigt fina! :)

      Radera