torsdag 22 februari 2018

Grimm

Grimm är en antologi med 29 noveller som alla bygger på bröderna Grimms klassiska sagor. Sammanlagt är det 343 sidor och mellan varje novell finns ett litet rim som hintar om vilken den nästa sagan är.

Marchetti Förlag kan nu stolt presentera antologin Grimm. Det är de klassiska bröderna Grimms sagor som har fått nytt liv. Har du som jag undrat vad som skulle kunna hända om sagorna hade alternativa slut. Eller om de hade utspelat sig i nutid.Med en del twister och förflyttningar i tid och rum, men även en del av de kända karaktärerna byter kön och transformeras på andra sätt.Grimm har en syster, Grimm Darker.

Helt ärligt kunde jag inte lista ut vilka alla originalsagorna var, men jag tror det mest beror på min begränsade kunskap om alla Grimms sagor.

Precis som med alla novellsamlingar så hade jag lite svårt att sätta ett betyg på boken, då jag verkligen gillade vissa av sagorna, medans andra inte tilltalade mig alls. Några av favoriterna blev Järn-Hans av Oskar Källner, Elsa av Mim Sörensson, Mötet med Rödluvan av Pernilla Thorell och Tretton gåvor av Viktoria Thurfjell.

Jag gillar själva idén om att skriva om de klassiska sagorna och ge dem lite nytt liv. Jag skulle rekommendera boken till alla som gillar sagor, mystik och noveller!


4 kommentarer:

  1. intressant, originalen är hemska - inte som Disney-filmerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, originalen är verkligen brutala. Blod och lite mord om vartavart!

      Radera
  2. Hejsan! Ville bara säga att jag just hittade din recension av boken, och när jag såg att du gillade min novell blev jag jätteglad! :D Vilken häftig känsla att inte bara mina närmast sörjande läst den. ;)
    Hoppas allt är väl med dig! /Viktoria Thurfjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ytterligare ett halvår senare så såg jag den här kommentaren. Ja, jag minns faktiskt fortfarande just din novell! Den var speciell och riktigt bra!

      Radera