måndag 5 februari 2018

The Prey of Gods

The Prey of Gods var en ganska intressant bok. Jag valde att lyssna på den då jag tänkte att jag ville ha en ny bok som inte så många har läst ännu. Nicky Drayden skrev en bok som verkligen tryckte in alla typer av personer. En diva, en farlig tioåring, två knarkande tonåringar, en transgender politiker, en langare och robotar med egna tankar.

Något intressant var att boken utspelade sig i Sydafrika, vilket jag tycker var lite spännande. Uppläsaren Prentice Onayemi var lite svår att förstå ibland, men han var duktig på att hålla isär de olika karaktärerna.

In South Africa, the future looks promising. Personal robots are making life easier for the working class. The government is harnessing renewable energy to provide infrastructure for the poor. And in the bustling coastal town of Port Elizabeth, the economy is booming thanks to the genetic engineering industry which has found a welcome home there. Yes—the days to come are looking very good for South Africans. That is, if they can survive the present challenges:

A new hallucinogenic drug sweeping the country . . .
An emerging AI uprising . . .
And an ancient demigoddess hellbent on regaining her former status by preying on the blood and sweat (but mostly blood) of every human she encounters.

It’s up to a young Zulu girl powerful enough to destroy her entire township, a queer teen plagued with the ability to control minds, a pop diva with serious daddy issues, and a politician with even more serious mommy issues to band together to ensure there’s a future left to worry about.

Tyvärr så fastnade jag inte riktigt för boken, men ville ändå lyssna färdigt. Det blev dock lite för många personer att hålla koll på och i början hade jag svårt att fatta tycke för någon av dem. Det ändrade sig dock och mot slutet ville jag absolut veta vad som hände med dem. Dock infann sig aldrig den där "kan inte sluta lyssna" känslan och boken får tyvärr inte så höga betyg.

Ett stort plus är dock de olika karaktärerna. Det är stor blandning på både personligheter, ålder och etnisk tillhörighet.

Jag skulle rekommendera den här boken till någon som vill läsa en bok som utspelar sig i Sydafrika eller någon som gillar många olika, speciella karaktärer.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar