måndag 5 mars 2018

Astrid - Vulkanmånens Kult

Den här boken var ett rec-ex från Apart förlag som jag fick med mig hem från bokmässan -17. Det är en grafisk novell som handlar om Astrid, en blivande Galaktisk fredsskipare.

Hon var bäst i klassen. Den galaktiska koalitionens toppstudent. Hennes framtid var utstakad och hennes mål var inom räckhåll. Hon skulle bli en av koalitionens elitagenter: en Galaktisk fredsskipare. 

Nu, ett år senare, driver hon genom rymden och tar skitjobb för usel betalning. Utskämd, vanärad och utan någon chans att nå sin dröm – tills hon får ett specialuppdrag från sin forna kommendör. Tillsammans med sin gamla klasskamrat Ulf och skolan nya stjärnskott Isobel, måste Astrid bekämpa jättelika insekter, en brutal kult och uråldrig ondska på en okänd vulkanisk måne. 

Ska hon lyckas med sitt livsfarliga uppdrag, och få en ny chans att tillhöra galaxens främsta?

Boken är 128 sidor med väldigt färgstarka och intressanta bilder, skriven av Kim W. Andersson. Tyvärr så fångade historien inte mig helt och betyget dalar lite pga det. Det blir lite för många frågor som är obesvarade då det märks väldigt tydligt att det här bara är början på ett stort rymdäventyr. Jag hade gärna sett att man fått lite mer information om ex koalitionen och vad det egentligen är.

Sedan får jag inte direkt grepp om Astrid. Hon är väldigt kaxig, vet vad hon kan och kämpar envist för att få komma tillbaka till skolan. Men varför gick hon så lätt när de sa att hon fuskat? Det går inte riktigt ihop med henne som person. Hon skulle ha skrikigt, protesterat och visat att de hade fel. Men det gjorde hon inte. Annars så beundrar jag hennes envishet och att hon verkligen siktar på att försöka ta sig tillbaka för att kunna göra sitt slutprov!

Ulf däremot undrar man ju hur han ens kan ha klarat vissa prov. Men samtidigt så får man inte veta så mycket om honom utom just det som Astrid ser, så han kan fortfarande vara bättre än vad jag får uppfattning om.

Det var en underhållande bok och jag är lite nyfiken på fortsättningen, då den som sagt visar tydligt att det inte är slut (och uppdraget inte ens är färdigt i den här boken). Vulkanmånens kult var verkligen ett intressant folk och jag undrar hur deras religion har växt fram. Jag hoppas att man får svar på det i kommande böcker.

Jag skulle rekommendera den här till alla som vill läsa en sci-fi historia med starka karaktärer och en stor konspiration i rymden!


Boken går att köpa på Aparts hemsida. Glöm inte att använda rabattkoden BOKLIV för gratis frakt!
(Läs mer om samarbetet med Apart under fliken "om mig")



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar