onsdag 7 mars 2018

Författarintervju - Camilla Danilda

Fotograf: Linda Eliassson
Du kommer snart ut med din 8e bok, kan du välja 3 och berätta lite om dem?
Ja, det har hunnit bli några böcker. Jag är mest stolt över mina tre romaner i prosa; Nära syster nära, Vem bär vinden, och min senaste bok, Dansa med livet. De är helt olika böcker som utspelar sig i olika miljöer men ändå kan jag känna igen min författarröst. En recension skrev en gång att jag skriver; ”jordnära och vardagligt men samtidigt vilt och luftigt”, det kändes som en bra beskrivning. Jag tycker om att skriva om möten människor emellan. Möten inspirerar mig att skriva.

När började du skriva på det första manuset och hur lång tid tog det innan den blev klar?
Det brukar ta ett år från idé till ett färdigt manus. Det blir mycket som raderas och skrivs om. En författare sa en gång till mig "för att bli en författare behöver man tycka om att läsa" och det stämmer rätt bra eftersom man läser sitt eget manus många gånger. Det kan bli lite tröttsamt att läsa samma text. Jag blir trött på mina egna ord. Vem bär vinden tog längre tid, det är en spänningsroman och helt nytt för mig att skriva. Barnböckerna lite kortare tid.

Kan du berätta lite om hur din process ser ut när du skriver?  När på dygnet får du mest gjort och var skriver du helst? 
Helst vill jag skriva tidig sommarmorgon, då jag kan ha fönstret eller dörren öppen. Dofterna, ljuden utanför allt det där inspirerar mig att skriva. Eller ett livfullt kafé. Andra människor i rörelse. Men oftast kommer skrividéer som små flygande ord på andra platser.  När jag inte sitter framför datorn. Då försöker jag få ner det på ett papper eller i ett sms till mig själv. Det skrivna ordet fascinerar mig, tänk så många oändliga meningar som kan byggas och läsas. Jag ser skrivandet som ett arbete och har avsatt tid varje morgon. Jag trivs med den rytmen och kan känna mig störd om jag inte fått till det av någon anledning. Hela dagen känns underlig.

Du skriver böcker för väldigt olika åldrar, har du några speciella teman som du kommer tillbaka till i dina böcker?
Temat är nog jag, en del av min personlighet. Jag har provat på lite olika skrivstilar. Barnböckerna växte fram tillsammans med barnen och var jättekul att göra. Baka med mindre socker var också kul att göra, jag älskar att baka så det var naturligt. I romanerna har jag inspirerats av människor och erfarenhet utifrån livet. Det har liksom passerat igenom mig och kommit ut. Jag hoppas att jag kan inspirera andra att våga ta steget i livet, att följa drömmarna och göra det man brinner för.

Vilken av böckerna har fått mest uppmärksamhet och varför tror du att det blev diskussioner just runt den?
Att leva med sanningen, uppmärksammades i media men jag upplevde också att det fanns en rädsla för det ämnen jag berörde, det var många tidningar som aldrig vågade skriva sina intervjuer. Sexuella övergrepp berör starkt. Att leva med sanningen var lite före #metoo. Det blir alltid den som kommer först som få ta en del av smällen, tror jag. Om ingen vågar skriva och inte media publicera hur ska det bli synligt att skapa en fri diskussion? När jag gav ut boken var min tanke att stå stadig i att jag blivit utsatt för pedofili men det är klart att det är jobbigt att bli kritiserad och dömd för det som person, ändå var det just känslan jag ville beskriva i boken.

Vad är det bästa/sämsta med att skriva och vara författare?
Det sämsta är att inte kunna skriva när skrividéer kommer flygande. När jag inte har tillgång till att skriva ner dem eller samla ihop dem, det känns som om de går förlorade. Teknikstrul är ingen höjdare heller förstås. Men det bästa är att kreativt komma till att uttrycka, utan rätt eller fel utan bara ett flöde. Det förstås underbart att höra när någon läst mina böcker och fått något med sig från dem. Det är härligt, men det är ändå min process som är uttrycket.

Vad har du för drömmar och mål för ditt författarskap?
Det är hemligt, men jag har funderat mycket på det eftersom jag i år firar 10 år som författare i år.

Hur ser det ut framåt? Har du några nya projekt på g?
Jag har mycket spännande på gång. Förutom roman skriveriet som redan är igång, så kommer det också lite mer lättsmält projekt. Jag också fått en förfrågan att ge ut mina böcker på engelska och det känns fantastisk spännande. (Det fanns inte med på checklistan.)

Och till sist, vad är ditt bästa råd till någon som vill bli författare?
Skriv! Släpp alla föreställningar om hur det ska vara. Jag får ofta höra att människor vill skriva böcker och de ska göra köpa ett hus i skärgården och skriva. Eller åka utomlands och skriva böcker. Börja skriv och släpp kraven, är mitt råd. Det är läskigt att gå utanför komfortzonen.


Här hittar du hennes böcker på Adlibris och Bokus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar